Heraldica - Forum för nordiska heraldiker
Heraldica - Forum för nordiska heraldiker
Home | My Files | Profile | Active Topics | Members | Private Messages | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Alla forum
 Allmänt forum för heraldik
 Ordnar och medaljer
 Ordens-, Dekorations- och Medaljspaningar
 Forum Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Claus K Berntsen
Administrator

Sweden
584 Posts

Posted - 04 Oct 2013 :  14:30:30  Show Profile Send Claus K Berntsen a Private Message
quote:
Originally posted by Mats Persson

quote:
Originally posted by Ungnad

För övrigt firar jag inte det svarta bandets återkomst. Tessins vackra efterkonstruktion med "okunskapens mörker" till trots. Svarta utmärkelser till svart frack är, som ungdomarna säger, "fail!".

Jag håller med. Ett av syftena med ordnar i våra dagar borde ju vara att ge färgklickar till en i övrigt ganska trist manlig högtidsdräkt. På 1700-talet var det förstås annorlunda. Då kunde man mycket väl bära det svarta bandet till sin gröna eller gula eller laxrosa rock, och det såg inte alls trist ut.

Ett alternativ vore förstås att öppna för mer färgglada frackar. Men det ligger nog i så fall långt i framtiden...

Jag håller däremot inte alls med, utan tycker det ser oerhört vackert och sobert, ädelt, ut med det svarta bandet.

Claus K Berntsen
Vice ordförande SHF
Ledamot SHS
Ledamot HS
Sekreterare SHL
Ansvarig AfKH

"Dominus illuminatio mea"
Go to Top of Page

perolden
Rikshärold

Norway
1262 Posts

Posted - 04 Oct 2013 :  18:25:23  Show Profile Send perolden a Private Message
quote:
Ett alternativ vore förstås att öppna för mer färgglada frackar. Men det ligger nog i så fall långt i framtiden...

I Frankrike bärs ju Hederslegionen till all slags klädedrakt.....

Go to Top of Page

Islandia
Härold

Iceland
126 Posts

Posted - 08 Dec 2013 :  22:34:05  Show Profile  Visit Islandia's Homepage  Click to see Islandia's MSN Messenger address Send Islandia a Private Message
De är ju enslags demokratiseringsoffer. Många republik, krig och nedmontering av olika och många slag. No wonder!

quote:
Originally posted by perolden

quote:

I Frankrike bärs ju Hederslegionen till all slags klädedrakt.....

SDpnqcn?
Go to Top of Page

Islandia
Härold

Iceland
126 Posts

Posted - 08 Dec 2013 :  22:35:31  Show Profile  Visit Islandia's Homepage  Click to see Islandia's MSN Messenger address Send Islandia a Private Message
Hallå!! Sånt får man inte göra! Man ger inte ut en orden på en BOKMÄSSA!! Jag är besviken.

quote:
Originally posted by Marcus K

Kulturminister Lena Adelsohn-Liljeroth behängde idag Michael M.Kaiser kommendörstecknet av Nordstjärneorden. Det skedde i samband med Medieakademins frukostseminarium på Bok- och biblioteksmässan.

Amerikanen Kaiser som är chef för John F. Kennedy Center for the Performing Arts i Washington, D.C, tilldelas orden för sitt främjande av kulturutbytet mellan Sverige och Förenta staterna.

Bild och info från Bok- och biblioteksmässans sajt. http://www.bokmassan.se/

Pro Traditione et Patria

SDpnqcn?
Go to Top of Page

Mats Persson
Rikshärold

Sweden
2115 Posts

Posted - 09 Dec 2013 :  09:18:15  Show Profile Send Mats Persson a Private Message
quote:
Originally posted by Islandia

Hallå!! Sånt får man inte göra! Man ger inte ut en orden på en BOKMÄSSA!! Jag är besviken.

Det passar väl bra? Nordstjärneorden ges ju för insatser på det kulturella fältet - och då kan man väl dela ut den i samband med ett kuturellt evenemang?

Visst vore det tjusigt om ordnar och medaljer bara delas ut av kungen på slottet, men ibland kan de väl delas ut ute på slagfältet också?
Go to Top of Page

wolfie
Härold

Sweden
389 Posts

Posted - 09 Dec 2013 :  10:50:03  Show Profile Send wolfie a Private Message
quote:

quote:
Originally posted by Islandia

Det passar väl bra? Nordstjärneorden ges ju för insatser på det kulturella fältet - och då kan man väl dela ut den i samband med ett kuturellt evenemang?

Visst vore det tjusigt om ordnar och medaljer bara delas ut av kungen på slottet, men ibland kan de väl delas ut ute på slagfältet också?

Medaljer kan man dela ut på marknader men ordnar bör man hålla mer högtidligt, annars är det ju bara en medalj som alla andra.
Egentligen borde det vara dubbning med svärd, dvs en riddardubbning.
Mvh
Wolfie
Go to Top of Page

perolden
Rikshärold

Norway
1262 Posts

Posted - 12 Dec 2013 :  01:59:56  Show Profile Send perolden a Private Message
quote:
Originally posted by wolfie
Egentligen borde det vara dubbning med svärd, dvs en riddardubbning.
Mvh Wolfie

I England är det ju bara ordnarnas två högsta grader som är riddarvärdighet, nämligen Knight Commander och Knight Grand Cross.

I Sverige var det ju bara kommendörer som ansågs adliga (om de inte var adliga innan, något som man utgåmgspunktet måste ha varit för att få kommendörsgraden)

Då the Beatles blev MBEs så sa ju George Harrison att det att komma upp på Buckingham Palace var lite av en antiklimax, eftersom de fick sitta och vänta i en korridor innan en snubbe i kostym gav dem varsin liten låda med ordenstecknet (lägsta graden-inte medalj,men ordenstecken), och ett brev. Det var allt.

I Norge tilldeles orden fysisk av fylkesmann (landshövding), men kutymen är att man ber om (och beviljas) audiens hos kungen för att tacka. Då får man 15 minuter hos kungen i efterhand. Kostym håller för audiensen, men ordenstecknet får bara bäras till högtidsdrakt (frack, gallauniform eller folkdrakt).

Kommendör med stjärna, och storkors delas oftast ut av kungen själv, om möjligt.

Edited by - perolden on 12 Dec 2013 02:01:01
Go to Top of Page

Ungnad
Vapenkung

592 Posts

Posted - 12 Dec 2013 :  10:09:11  Show Profile Send Ungnad a Private Message
En spaning som inte gav resultat: på Nobelfesten kunde jag inte se någon, inte ens en kunglighet, som bar CXVIG:sJmtII. Minnesmedaljen med anledning av kung Carl Gustafs 40 år på tronen som delades ut till många av festdeltagarna så sent som den 15 september.
Go to Top of Page

Elias Granqvist
Moderator

Sweden
1463 Posts

Posted - 13 Dec 2013 :  15:53:31  Show Profile  Visit Elias Granqvist's Homepage Send Elias Granqvist a Private Message
quote:
Originally posted by Ungnad

En spaning som inte gav resultat: på Nobelfesten kunde jag inte se någon, inte ens en kunglighet, som bar CXVIG:sJmtII. Minnesmedaljen med anledning av kung Carl Gustafs 40 år på tronen som delades ut till många av festdeltagarna så sent som den 15 september.

Mycket underligt. Fast jag tror att kunskapen om hur ordnar och medaljer skall bäras, till ganska stor del har glömts bort i Sverige sedan statsordnarna slutade delas ut till svenskar.
Go to Top of Page

jonar242
Härold

Sweden
396 Posts

Posted - 15 Dec 2013 :  15:44:05  Show Profile  Visit jonar242's Homepage Send jonar242 a Private Message
Det verkar inte vara högprioriterat. Före Serafimerringningen stack jag in huvudet i Slottsboden och där finns mängder av vykort på kungligheter. En av dessa var på Prins Carl Philip i uniform med orginalmedaljer och där hade han VD:sBMM monterad (5 medaljer). Hans miniatyrer verkar dock inte vara ommonterade, består av 4 medaljer och inte VD:sBMM och det var det han använde på Nobelfesten.

/J

Information not shared
is lost
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 Forum Locked
 Printer Friendly
Jump To:
Heraldica - Forum för nordiska heraldiker © 2007 Svenska Heraldiska Föreningen Go To Top Of Page