Heraldica - Forum för nordiska heraldiker
Heraldica - Forum för nordiska heraldiker
Home | My Files | Profile | Active Topics | Members | Private Messages | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

 Alla forum
 Tekniskt
 Databaser för vapen
 Heraldiska källan
 Forum Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bragesjo
Härold



Sweden
230 Posts

Posted - 04 Sep 2014 :  10:20:53  Show Profile  Visit Bragesjo's Homepage  Click to see Bragesjo's MSN Messenger address Send Bragesjo a Private Message
Hej!

Vi har haft en intrång på våran server och Heraldiska källan har blivit förstörd så att vid varje klickning kommer man alltid till samma vapen. Det finns ingen som har kvar källkoden så vi kan återställa? Det tog för lång tid innan vi upptäckte det så webbhotellets backuper kunde inte backa bandet tillräckligt långt för att återställa.

Ett alternativ kan vara att vi själva pillar med php filerna men jag vet inte om vi har den tiden eller ens kompetensen som krävs säger jag som asp.net programmerare.

Tomas Bragesjö
Webbmaster SHF

AAA
Persevant

63 Posts

Posted - 10 Sep 2014 :  06:19:30  Show Profile
Jag har kollat och jag har 30-40 varianter utvecklade efter 2004 med olika tillägg i databasen men jag har svårt att just nu finna originalfilerna. Jag har också tappat lusten att ge mig in och komplettera och justera för jag har ett par bilar att renovera inkl 3 byggnader och så kommer jag inte till slutet med min bok fastän jag återupptagit min kontakt med illustratören i Paris. Att justera upp applikationen tar så lång tid och är som ett vanligt arbete och just nu orkar jag helt enkelt inte. Och så ville inte föreningen ge mig tillgång till orignaldatabasen när jag frågade för några år sedan om föreningen ville hänga på. Se forumet. Så jag vet inte riktigt säkert hur den är och om jag har filer kvar som passar. Jag ändrade layouten lite ganska snart.

Allt har haft sin tid. Och mina poster blev lite för självutlämnande så jag vill gå vidare. Någon annan får försöka.

Edited by - AAA on 10 Sep 2014 06:35:55
Go to Top of Page

AAA
Persevant

63 Posts

Posted - 10 Sep 2014 :  11:36:29  Show Profile
http://heraldrysoft.com/shf.zip kanske fungerar. Hade den på en dator i min övernattningslägenhet där jag nu tar lunch.

Applikationen är krypterad för att förhindra manipulation i fortsättningen. Common.php filen som innehåller databaskopplingen är inte med. Om den behövs meddela mig men den som finns på servern är den som har rätt inställningar. SHFs konto ligger hos Binero? och då är det lite trixigt med inställningarna så spara nuvarande common.php file och använd den.

Layouten är förmodligen utvecklad. Jag har inte kollat alls hur det ser ut.

Alexander ändrade länkarna till knapparna på SHFs version - så jag vet inte om knapparna fungerar. Jag använde inte html-länkar till knapparna. Meddela mig om ni behöver en ny uppsättning (imagesmappen). Men då blir det också en ny layout.

Eftersom du är programmerare behöver jag inte informera dig säkerhetsrisker och vad som gäller för att inte det skall hända något mer som orsakar problem. Den togs fram innan SQL-injection började användas och jag vet inte hur säker den är. Jag har inte kollat. Det går att ta bort inloggningen. Tag en kopia av databasen och behåll den om ni inte har en sådan. En backup är ingen backup.

Applikationen används helt på egen risk.

Jag misstänker att databasen kanske är korrupt? Finns primärnyckeln intakt?

Hoppas jag har tagit bort länken till min site (som inte används längre) för det är som att se min barndom igen. Applikationen togs fram 2004.

Edited by - AAA on 10 Sep 2014 11:56:19
Go to Top of Page

AAA
Persevant

63 Posts

Posted - 11 Sep 2014 :  05:46:12  Show Profile
Klassisk asp 2.0 komplett med common.php för att koppla applikationen mot en mysql-databas http://heraldrysoft.com/shf.7z okrypterade filer inkl mapp med knappar. Asp net http://heraldrysoft.com/shfC.7z men jag vet inte om jag fick denna variant att fungera.

Jag gjorde några riktigt bra versioner med galleri och automatiska sorteringar i grupper efter vad som skrevs i blasoneringarna, sökbara inom grupperna (häroldsbilder) och oberoende av adel, borgare och allmänna etc med uppladdning av bilderna vid postningen i ett svep m m men jag har 3 - 400 applikationer och jag var inte särskilt noga med att hålla ordning på shfs eftersom det inte fanns något intresse att hänga på. Och jag orkar inte nu att kolla så mycket som krävs. Så dessa försök får vara bra nog med respekt för det arbete som föreningen har lagt ned på att samla in all data. Hoppas det fungerar bara.

VV meddela mig när ni laddat ned filerna för jag ligger i banan för att också stänga detta konto och lämna området. Jag har funnit nya lek-kamrater på en annan gård. Och jag har tappat intresset för att fortsätta bygga applikationer. Jag stänger på fredag kväll.

Filerna används helt på egen risk och nedladdningarna gäller bara för shfs förfogande. Det finns f ö ingen databas så den som ändå försöker - får jobba en vecka för att få ihop allt.

Jag tycker att föreningen kan investera ca 3 - 4000 kr i ett applikationsverktyg php-runner som finns både i asp och php version. Med detta verktyg kan den som vill sitta hemma och koppla upp sig mot datbasen online och generera funktionella och mycket bra applikationer med stora sökmöjligheter inkl söka mellan databasens tabeller. På 10 timmar kan vem som helst skapa en bra applikation - bättre än den shf har idag som byggdes för 10 år sedan med ganska begränsade kunskaper av mig. Mychet händer på 10 år!

Med php-runner kan ni också göra applikationen flerspråkig på ett enkelt sätt.

Verktyget har lite begränsningar i specialjusteringar såvida man inte är programmeringskunnig eller verkligt hängiven entusiast. Men är det som jag tror är det bästa för intresserade amatörer riull en rimlig kostnad och rimlig arbetsinsats. Å andra sidan är andra verktyg mycket svårare att hantera. Att bara lära sig de mer avancerade verktygen kräver mycket omfattande arbete och vissa delar förstår man aldrig hur man gör som amatör. Så testa php-runner och köp verktyget om ni tror att det passar bra.

Edited by - AAA on 11 Sep 2014 06:35:14
Go to Top of Page

Bragesjo
Härold



Sweden
230 Posts

Posted - 11 Sep 2014 :  13:08:03  Show Profile  Visit Bragesjo's Homepage  Click to see Bragesjo's MSN Messenger address Send Bragesjo a Private Message
Hej!

Jag har laddat ner samtliga zip filer nu.

Vi använder fortfarande Beniro som operatör.

Skulle precis ta hem saker från servern för backup innan installation då av zip då antivirus programmet menar att det ligger virus på servern bland källkoden som nu ligger på server (dock regerade den inte bland filerna i som ligger izippen). Jag ska kolla med webbgruppen hur vi ska agera.

Återkommer


Tomas Bragesjö
Webbmaster SHF

Edited by - Bragesjo on 11 Sep 2014 13:09:38
Go to Top of Page

Bragesjo
Härold



Sweden
230 Posts

Posted - 11 Sep 2014 :  15:52:40  Show Profile  Visit Bragesjo's Homepage  Click to see Bragesjo's MSN Messenger address Send Bragesjo a Private Message
Vi har nu kontaktat Beniros support och bett dem köra antivirus på den katalogen på servern. När de har kört antivirus så installerar jag nya zippen.

Tomas Bragesjö
Webbmaster SHF
Go to Top of Page

Bragesjo
Härold



Sweden
230 Posts

Posted - 12 Sep 2014 :  17:29:36  Show Profile  Visit Bragesjo's Homepage  Click to see Bragesjo's MSN Messenger address Send Bragesjo a Private Message
Kul att du trivs på ditt nya jobb.

Supporten har för övrigt fortfarande inte svarat, de brukar dock ta ytterligare någon dag på sig.

Tomas Bragesjö
Webbmaster SHF
Go to Top of Page

AAA
Persevant

63 Posts

Posted - 12 Sep 2014 :  21:35:22  Show Profile
Tack, jag tror jag byggde denna senaste applikation på den ursprungliga databasen därav länken uppdaterad2004 så den skulle förmodligen fungera rakt av om man samtidigt använde phpadmin och importerade de kompletterande tabellerna. Uppsorteringen i häroldsbilder görs med en mysqlfråga som söker efter exakt ett ord i blasoneringen. Problemet kan vara att uppladdningen i denna version som samtidigt lägger in bildlänken i databasen förmodligen skiljer sig från nuvarande heraldiska databas. Det går att ändra men jag vill inte just nu i alla fall. Jag har byggt en produktionslina för att tillverka 1700-talsfönster i källaren och det gör jag istället. Mycket roligare.


Du kan säkert göra något bättre i asp.net rakt av också bara du vill och får lite tid till det.

Den version du fick har lite annan layout men inte så mycket - så det märks knappast.

Jag kollar lite och ser om det fungerar sedan släpper jag frågan. Jag har också släppt domänen heraldrysoft.nu så nu går det inte att ladda ned filerna längre. Domänen heraldik.nu ligger redan i eller ligger snart i registeringsläge för den som vill ta över den.

Snipp snapp snut ... så var sagan slut Det är så roligt med livet för det finns så mycket att göra och lära och det finns inga gränser om man är energisk och uthållig och därför har jag också mottot "Rörelse skapar frihet". Fast jag fastnade här lite för länge.... :)

Edited by - AAA on 12 Sep 2014 22:28:22
Go to Top of Page

AAA
Persevant

63 Posts

Posted - 13 Sep 2014 :  00:17:06  Show Profile
Dom krypterade filerna är opåverkbara av virus bedömer jag så egentligen går det att droppa filerna i mappen rakt av för applikationen fungerar ändå inte som den är. :)

Edited by - AAA on 13 Sep 2014 00:17:28
Go to Top of Page

Bragesjo
Härold



Sweden
230 Posts

Posted - 18 Sep 2014 :  15:19:14  Show Profile  Visit Bragesjo's Homepage  Click to see Bragesjo's MSN Messenger address Send Bragesjo a Private Message
Hej!

Nu har supporten rensat virus, det var jäklig många infekterade filer, och jag laddade upp nyss upp zippen.

Dock vill det ändå inte fungera, man kommer ändå alltid till fel vapen. På borgliga kommer man alltid till Wasling, på adliga till Abrahamsson och allmänna Svenska Heraldiska Föreningen.



Tomas Bragesjö
Webbmaster SHF
Go to Top of Page

Bragesjo
Härold



Sweden
230 Posts

Posted - 18 Sep 2014 :  15:56:36  Show Profile  Visit Bragesjo's Homepage  Click to see Bragesjo's MSN Messenger address Send Bragesjo a Private Message
Jag har en tokig teori på vad som är fel.
Någon kan ha mixtrat med common.php filen som styr anslutningen till databasen.

Bla står det cinderella.kontrollpanelen.se som adress där databasen ska finnas och vad jag vet så har vi inget sådant konto.

Ett alternativ kan vara att något tagit bort ett fält i databasens tabell som gör att sql satsen inte går igenom och att ettt default vapen då laddas. Vidare kan man inte heller söka på vapen.

Tomas Bragesjö
Webbmaster SHF
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 Forum Locked
 Printer Friendly
Jump To: