Heraldica - Forum för nordiska heraldiker
Heraldica - Forum för nordiska heraldiker
Home | My Files | Profile | Active Topics | Members | Private Messages | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Alla forum
 Allmänt forum för heraldik
 Ordnar och medaljer
 Serafimerorden+
 Forum Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ungnad
Vapenkung

592 Posts

Posted - 06 Oct 2013 :  18:12:37  Show Profile Send Ungnad a Private Message
Vi har flera gånger tidigare spekulerat vad Riddare/Ledamot av Kungl. Maj:ts Orden egentligen innebär för de som blivit utnämnda efter ordensreformen. Se tidigare diskussioner här och här. Efter att prinsarna Carl Philip och Daniel burit NO i svart band på en galamiddag den 1 oktober hörde jag av mig till KMO och frågade hur diskussionen gått och fick följande svar:

"Prinsarna Carl Philip och Daniel har inte erhållit orden som en särskild utmärkelse utan har tagit i bruk den ena av de två ordnar, vilka ingår i värdigheten som serafimerriddare." [...] "I samband med att man år 1995 kompletterande statuterna för de svenska riddarordnarna genom att möjliggöra att Kungahusets medlemmar skulle kunna bära Serafimerorden reglerades inte värdighetens innefattande av Svärds- och Nordstjärneordnarna, vilka alltså därför kan bäras av bägge."

På följdfrågan om det var aktuellt att bära även Svärdsorden fick jag svar från Tom Bergroth:

"Det är tveksamt om det aktualiseras inom en nära framtid. För Prins Daniels del är det formellt uteslutet mot bakgrunden av att han inte har officersexamen. Prins Carl Filip skulle däremot kunna göra det."

För mig var det en oväntad men glädjande tolkning av ordensväsendets nuvarande status. Det bådar för en spännande utveckling.

KnAmf
Härold

Sweden
302 Posts

Posted - 15 Oct 2013 :  16:47:38  Show Profile Send KnAmf a Private Message
Det hade väll varit jätte kul om prinsen skulle bära svärdsorden.

Finns det, Förutom kungen, någon som har svärdsorden som fortfarande är i livet?

Ignis Motus Tutamen
www.silvermedaljen.n.nu
Go to Top of Page

Snibben
Persevant

Sweden
74 Posts

Posted - 15 Oct 2013 :  18:14:39  Show Profile Send Snibben a Private Message
Intressant formulering. Betyder detta att alla som blir RoK automatiskt även får storkorsen i BÅDE Nordstjärne- och Svärdsorden?(jag ponerar här att Svärds- och Vasaorden väcks ur sin slummer)
Rätta mig om jag har fel men nog måste det funnits ROK:are som kommit ur Vasaorden?
Eller för den delen de som varit RoK SerafO med Kommendör av Stora korset i någon av de tre övriga ordnarna men hållit lägre grader i de andra två?
Jo jag vet att vi talar om två prinsars värdigheter här men det känns inte lika självklart att Prins Daniel skulle ha både Nordstjärnan och Svärdsorden som att Carl Philip (som missunades dem i dopet) skulle haft dem. Dock är formuleringen klar - ""de två ordnar, vilka ingår i värdigheten som serafimerriddare"" - vilket faktiskt gör min fråga relevant då det inte särkilt syftas till att detta är de Svenska Kungligas ROK utan hållts mer löst. Kanske är det bara slarvigt formulerat eller så saknas resten av brevet?

Ad sciendam sapientiam et disciplinam
Go to Top of Page

Elias Granqvist
Moderator

Sweden
1463 Posts

Posted - 15 Oct 2013 :  19:14:35  Show Profile  Visit Elias Granqvist's Homepage Send Elias Granqvist a Private Message
Att tillhöra Kunglig Majestäts Orden (KMO) har alltid inneburit inte bara Serafimerorden utan även Nordsjärneorden och Svärdsorden. Historiskt har svenskar ofta fått någon av de andra ordnarna först, innan de fick Serafimerorden.
Go to Top of Page

Snibben
Persevant

Sweden
74 Posts

Posted - 15 Oct 2013 :  22:31:49  Show Profile Send Snibben a Private Message
quote:
Originally posted by Elias Granqvist

Att tillhöra Kunglig Majestäts Orden (KMO) har alltid inneburit inte bara Serafimerorden utan även Nordsjärneorden och Svärdsorden. Historiskt har svenskar ofta fått någon av de andra ordnarna först, innan de fick Serafimerorden.

OK, jag kanske inte uttrycket mig alltför klart.

EX. Då Knut Gillis Bildt (1854-1927) blev Kommendör av Nordstjärneorden 1:a klass (KNO1kl) 1908 samt Kommendör med stora korset av Svärds Orden (KmstkSO) 1911 för att sedan få värdigheten Riddare och Kommendör av Serfaimerorden (RoKaKMO) 1919. Blev han i och med detta ÄVEN Kommendör med Stora korset av NORDSTJÄRNEORDEN (KmstkNO) eller fortsatte han att inneha KNO1kl?

Vad som står i första inlägget tycks nämligen vara just detta. Den som blir RoKaKMO blir automatiskt BÅDE KmstkSO och KmstkNO.

Ad sciendam sapientiam et disciplinam

Edited by - Snibben on 15 Oct 2013 22:33:07
Go to Top of Page

Ungnad
Vapenkung

592 Posts

Posted - 15 Oct 2013 :  22:51:32  Show Profile Send Ungnad a Private Message
quote:
Originally posted by KnAmf
Finns det, Förutom kungen, någon som har svärdsorden som fortfarande är i livet?

I 2010 års hovkalender finns nio pensionerade hovfunktionärer som innehar RSO. Samtliga är födda runt 1930. De tillhör sannolikt den sista generationen innehavare som fick sina SO under första halvan av 70-talet. Då delades det ut ca 150 st. per år.

quote:
Originally posted by Snibben
Vad som står i första inlägget tycks nämligen vara just detta. Den som blir RoKaKMO blir automatiskt BÅDE KmstkSO och KmstkNO.

Jag läser det som du gör. Ytterligare info finns inte i svaret från KMO. Jag misstänker dock att det åsyftar det faktum att svenska prinsar automatiskt blev KmstkSO och KmstkNO vid födseln. Som jag minns det så var det ett krav att vara Kmstk eller K1kl av en kunglig orden innan man blev riddare av Serafimerorden. Inte att dessa följde automatiskt med den.

Värdigheten kommendör av alla Kungl Maj:ts Orden innefattade både SO och NO, men jag kommer inte ihåg detaljerna kring den.
Go to Top of Page

jonar242
Härold

Sweden
396 Posts

Posted - 16 Nov 2013 :  18:27:34  Show Profile  Visit jonar242's Homepage Send jonar242 a Private Message
quote:
Originally posted by Snibben EX. Då Knut Gillis Bildt (1854-1927) blev Kommendör av Nordstjärneorden 1:a klass (KNO1kl) 1908 samt Kommendör med stora korset av Svärds Orden (KmstkSO) 1911 för att sedan få värdigheten Riddare och Kommendör av Serfaimerorden (RoKaKMO) 1919. Blev han i och med detta ÄVEN Kommendör med Stora korset av NORDSTJÄRNEORDEN (KmstkNO) eller fortsatte han att inneha KNO1kl?

Det var/är skillnad för svenska kungligheter och övriga svenskar. Före 1974 blev svensk kunglighet - vad jag förstår - KmstkSO och KmstkNO. Enligt Per Nordenvalls bok om Serfimerorden är Konungens systrar just KmstkSO.

För att en "vanligt" svensk skulle kunna bli serafimerriddare fordrades antingen SO, NO eller VO. Tror att det formellt stod K1kl men att det i praktiken och mot slutet mer drogs åt Kmstk (rätta mig om jag har fel). Men att då bli serafimerriddare betydde inte att man fick flera storkors "på köpet". Däremot är det rätt vanligt att den som var i sådan ställning att han fått ett storkors av lägre orden + blivit serafimerriddare ofta hade en högre klass av en annan svensk orden.

Det finns ett krympande antal av svenska innehavare. Eftersom Kommendörsklasserna uppnåddes i slutet av karriären finns inte så många sådana kvar, däremot finns ett antal riddare.

/J

Information not shared
is lost

Edited by - jonar242 on 16 Nov 2013 18:28:04
Go to Top of Page

jonar242
Härold

Sweden
396 Posts

Posted - 16 Nov 2013 :  18:28:46  Show Profile  Visit jonar242's Homepage Send jonar242 a Private Message
quote:
Originally posted by SnibbenEX. Då Knut Gillis Bildt (1854-1927) blev Kommendör av Nordstjärneorden 1:a klass (KNO1kl) 1908 samt Kommendör med stora korset av Svärds Orden (KmstkSO) 1911 för att sedan få värdigheten Riddare och Kommendör av Serfaimerorden (RoKaKMO) 1919. Blev han i och med detta ÄVEN Kommendör med Stora korset av NORDSTJÄRNEORDEN (KmstkNO) eller fortsatte han att inneha KNO1kl?

Det var/är skillnad för svenska kungligheter och övriga svenskar. Före 1974 blev svensk kunglighet - vad jag förstår - KmstkSO och KmstkNO. Enligt Per Nordenvalls bok om Serfimerorden är Konungens systrar just KmstkSO.

För att en "vanligt" svensk skulle kunna bli serafimerriddare fordrades antingen SO, NO eller VO. Tror att det formellt stod K1kl men att det i praktiken och mot slutet mer drogs åt Kmstk (rätta mig om jag har fel). Men att då bli serafimerriddare betydde inte att man fick flera storkors "på köpet". Däremot är det rätt vanligt att den som var i sådan ställning att han fått ett storkors av lägre orden + blivit serafimerriddare ofta hade en högre klass av en annan svensk orden.

Det finns ett krympande antal av svenska innehavare. Eftersom Kommendörsklasserna uppnåddes i slutet av karriären finns inte så många sådana kvar, däremot finns ett antal riddare.

/J

Information not shared
is lost

Edited by - jonar242 on 18 Nov 2013 09:13:24
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 Forum Locked
 Printer Friendly
Jump To:
Heraldica - Forum för nordiska heraldiker © 2007 Svenska Heraldiska Föreningen Go To Top Of Page