Heraldica - Forum för nordiska heraldiker
Heraldica - Forum för nordiska heraldiker
Home | My Files | Profile | Active Topics | Members | Private Messages | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Alla forum
 Allmänt forum för heraldik
 Ordnar och medaljer
 Den Kongelige Norske Fortjenstorden
 Forum Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jcb
Rikshärold

Sweden
1027 Posts

Posted - 18 Sep 2013 :  22:52:22  Show Profile  Visit jcb's Homepage Send jcb a Private Message
Jag har alltid haft lite kluvna känslor inför Norska Förtjänstordens ordenstecken. De bygger på en bra idé. Jag har inget emot den moderna, nästan lite brutalistiska utformningen. Men korset är lite för tjockt och kraschanen ger inte riktigt det ”strålande” intryck som jag tycker att en ordensstjärna bör göra. På försök skissade jag därför kraschanen med några mindre modifieringar.

Vad tycker forumet? Bu eller bä?

Bilden till vänster visar verkligt utseende.

perolden
Rikshärold

Norway
1262 Posts

Posted - 19 Sep 2013 :  01:17:42  Show Profile Send perolden a Private Message
Nej, ingen klar förbättring, denna orden, som stiftades 1986 bär Olav 5. namnchiffer. Jag tycker att det i sig är onödigt. St.Olav bär ju Oscars monogram, men det tolkas ju som Olav i St.Olav.

Att man har ett Olavskors i Fortjenesteorden verkar också bakvändt.

Byt ut namnchiffer med riksvapnet, avlägsna treklövern i korsarmarna, och låt ett uppväxande lejon växa ut ur korsarmen i toppen, ta bort Rotarykugghjulet, och låt fyra av kraschanens strålar vara i guld, i Antoniuskors. Mellan armarna låter man flaggan stråla ut. KOmmer med illustration om några dagar.

Go to Top of Page

jcb
Rikshärold

Sweden
1027 Posts

Posted - 19 Sep 2013 :  18:43:53  Show Profile  Visit jcb's Homepage Send jcb a Private Message
quote:
Originally posted by perolden

Nej, ingen klar förbättring, denna orden, som stiftades 1986 bär Olav 5. namnchiffer. Jag tycker att det i sig är onödigt. St.Olav bär ju Oscars monogram, men det tolkas ju som Olav i St.Olav.

Att man har ett Olavskors i Fortjenesteorden verkar också bakvändt.

Byt ut namnchiffer med riksvapnet, avlägsna treklövern i korsarmarna, och låt ett uppväxande lejon växa ut ur korsarmen i toppen, ta bort Rotarykugghjulet, och låt fyra av kraschanens strålar vara i guld, i Antoniuskors. Mellan armarna låter man flaggan stråla ut. KOmmer med illustration om några dagar.

Då blir det ju frågan om ett helt annat ordenstecken. Det kan kanske placeras i en egen tråd?
Go to Top of Page

perolden
Rikshärold

Norway
1262 Posts

Posted - 20 Sep 2013 :  16:27:11  Show Profile Send perolden a Private Message
Ny ordenskraschan, men fortfarande samma orden.

Go to Top of Page

Mikko Lagerspetz
Härold

361 Posts

Posted - 28 Sep 2013 :  21:42:10  Show Profile  Visit Mikko Lagerspetz's Homepage Send Mikko Lagerspetz a Private Message
quote:

Nej, ingen klar förbättring, denna orden, som stiftades 1986 bär Olav 5. namnchiffer. Jag tycker att det i sig är onödigt. St.Olav bär ju Oscars monogram, men det tolkas ju som Olav i St.Olav./---/

Hej, ursäkta den okunnige - hur så Oscars monogram? O V - det fanns ingen Oscar V.
Go to Top of Page

Ungnad
Vapenkung

592 Posts

Posted - 28 Sep 2013 :  23:32:21  Show Profile Send Ungnad a Private Message
quote:
Originally posted by Mikko Lagerspetz

Hej, ursäkta den okunnige - hur så Oscars monogram? O V - det fanns ingen Oscar V.

Sankt Olavs orden, instiftad 1847, bär Oscar I:s monogram (numera tolkat som Sankt Olavs monogram).

Norska förtjänstorden, instiftad 1985, bär Olav V:s monogram.

Edited by - Ungnad on 29 Sep 2013 00:01:47
Go to Top of Page

perolden
Rikshärold

Norway
1262 Posts

Posted - 28 Sep 2013 :  23:36:20  Show Profile Send perolden a Private Message
quote:
Originally posted by Mikko Lagerspetz

quote:

Nej, ingen klar förbättring, denna orden, som stiftades 1986 bär Olav 5. namnchiffer. Jag tycker att det i sig är onödigt. St.Olav bär ju Oscars monogram, men det tolkas ju som Olav i St.Olav./---/

Läs igen! St.Olav har Oscars monogram (han var den första Oscar, inget ordningstal) då St.Olav inrättades under hans kungatid, och Fortjenstorden inrättades under Olav 5. (romersk V)

St. Olav med Oscars monogram mellan korsarmarna(i Sverige märkligt nog kallad namnchiffer- det är ju inte något chiffer, även de som har ordningstal är ju inte chiffer)(OBS! Korsarmarna är just korsarmar inte några "V")

Fortjenstorden med Olav 5. monogram i centern

Edited by - perolden on 28 Sep 2013 23:41:15
Go to Top of Page

perolden
Rikshärold

Norway
1262 Posts

Posted - 28 Sep 2013 :  23:51:40  Show Profile Send perolden a Private Message
Oscar 2. inrättade Den Norske Løve i 1904, hans monogram syns här mellan korsarmarna...

Go to Top of Page

perolden
Rikshärold

Norway
1262 Posts

Posted - 29 Sep 2013 :  00:32:58  Show Profile Send perolden a Private Message
Jag ser ju att min illustration inte blev lyckad, men se detta som en skiss på hur jag tycker kraschanen till Fortjenstorden borde se ut.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 Forum Locked
 Printer Friendly
Jump To:
Heraldica - Forum för nordiska heraldiker © 2007 Svenska Heraldiska Föreningen Go To Top Of Page