Heraldica - Forum för nordiska heraldiker
Heraldica - Forum för nordiska heraldiker
Home | My Files | Profile | Active Topics | Members | Private Messages | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Alla forum
 Allmänt forum för heraldik
 Nybörjarens frågor (Heraldikens FAQ)
 kvadrering/hjärtsköld i borgerliga vapen?
 Forum Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Norburg
Novis

Sweden
1 Posts

Posted - 03 Nov 2012 :  01:42:27  Show Profile Send Norburg a Private Message
hej, för ett tag sedan pysslade jag med lite släktforskning om kvällarna och upptäckte att jag härstammar från ett stort antal ätter. inspirerad av detta blev jag sugen på att låta göra en heraldisk tatuering...

jag kan inte säga mig vara mer än en novis på ämnet. men då jag är arkeolog hade det varit ganska pinsamt att gå runt med något som bryter mot heraldikens regler på kroppen, jag har därför ett par frågor :)

saken är den att den närmaste i tiden besläktade ätten fortfarande är aktiv på svärdsidan och det känns därför lustigt att endast representera detta vapen, jag tänkte mig därför eventuellt en kvadrerad sköld med det yngsta i hjärtsköld.

därför undrar jag hur det egentligen står till med hjärtsköldar i svensk heraldik, räknas dem som exklusivt grevliga/högadliga/kungliga även utan adliga hjälmar och hjälmprydnader? finns det exempel på nordiska borgerliga sköldar som är kvadrerade, med hjärtsköld?

en annan sak är att vapnet jag plannerar rita i hjärtskölden är så pass gammalt att färgerna inte är heraldiskt korrekta... hur är synen på historiska vapen som bryter mot färg-reglerna? finns det heraldiskt korrekta sätt att åtgärda det på utan att byta ut färgerna helt, tex lägga en silver linje runt färgen eller dylikt?

är väldigt tacksam för vilka svar som helst :)

jcb
Rikshärold

Sweden
1027 Posts

Posted - 03 Nov 2012 :  07:04:28  Show Profile  Visit jcb's Homepage Send jcb a Private Message
Det korta svaret är att i Sverige är kvadrerade vapen med hjärtsköld förbehållet grevar och baroner - och kungahuset naturligtvis.

Att man i sina släktled hittar en hel del heraldiska vapen är ju inte ovanligt. Ofta är dessa vapen adliga och då ärvs de endast på svärdssidan. Om man inte kan härleda ett sådant vapen agnatiskt, så bör man inte använda det som sitt eget. Däremot kan man i ett släktträd eller liknande använda vapnen för att illustrera vem man är släkt med.

Så varför inte tatuera varje vapen separat? Att genom en tatuering visa vilka heraldiska anor man har, kan jag inte se som något fel. Det är sammanställningen i en sköld som blir fel.

Om du vill ha ett eget vapen, och inte kan härleda ett legitimt arv till något vapen i tidigare släktled, så kan du kanske skapa ett nytt vapen med inspiration av redan existerande vapen. Mer konkret hur det skulle kunna göras är lite svårt att säga när vi inte vet vilka vapen det rör sig om.

Historiska vapen avbildas som de är, även om det skulle innebära ett brott mot någon heraldisk regel. Däremot bör man följa reglerna när man komponerar nya vapen.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 Forum Locked
 Printer Friendly
Jump To:
Heraldica - Forum för nordiska heraldiker © 2007 Svenska Heraldiska Föreningen Go To Top Of Page