Heraldica - Forum för nordiska heraldiker
Heraldica - Forum för nordiska heraldiker
Home | My Files | Profile | Active Topics | Members | Private Messages | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Alla forum
 Allmänt forum för heraldik
 Ordnar och medaljer
 Monterade medaljer
 Forum Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

KnAmf
Härold

Sweden
302 Posts

Posted - 01 Oct 2012 :  13:50:55  Show Profile Send KnAmf a Private Message
quote:
Originally posted by Claus K Berntsen

quote:
Originally posted by Snibben

2. Utlade jag mig om olika monteringar. Jag har nu utökat min min karta över olika monteringar med att att sätta dem i grupper om 5 (undantaget svensk hovmontering tydligen). Dett för att ge en helhetsbild över möjligheter.

Mindre detalj, men det danska bandet ska överlappa åt andra hållet. Se bifogad bild på vad jag bär i studentsammanhang.

Från vänster: Liten silverbok i Teologkårens band, Datasektionens vid Luleå tekniska universitet guldmedalj med rosett, Datasektionens vid Luleå tekniska universitet guldmedalj, Teologkårens medalj.

Claus K Berntsen
Vice ordförande SHF
Ledamot SHS
Ledamot HS
Sekreterare SHL
Ansvarig AfKH

"Dominus illuminatio mea"

Vad är skillnaden igentligen?
Hur är det med de ryska medaljerna som har liknande monterig?

Ignis Motus Tutamen
www.medalj.nu
Go to Top of Page

Claus K Berntsen
Administrator

Sweden
584 Posts

Posted - 02 Oct 2012 :  17:59:12  Show Profile Send Claus K Berntsen a Private Message
Ryssarna spänner uppenbarligen upp sina medaljer på en metallplåt, vilket självklart gör dem oändligt mycket styvare. Sen förefaller det som om det har varit lite si och så med vilken del av bandet som har varit överlagt den andra delen...

Claus K Berntsen
Vice ordförande SHF
Ledamot SHS
Ledamot HS
Sekreterare SHL
Ansvarig AfKH

"Dominus illuminatio mea"
Go to Top of Page

KnAmf
Härold

Sweden
302 Posts

Posted - 03 Oct 2012 :  15:05:48  Show Profile Send KnAmf a Private Message
Ja jag har sett ryska medaljer med den "plåten" även där det har varit flera monterade på en plåt.....

Ignis Motus Tutamen
www.medalj.nu
Go to Top of Page

jcb
Rikshärold

Sweden
1027 Posts

Posted - 19 Feb 2013 :  14:38:55  Show Profile  Visit jcb's Homepage Send jcb a Private Message
Inspirerad av diskussionen kring olika typer av montering, prövade jag att göra en svensk paradmontering. Resultatet blev hyfsat, om jag får säga det själv, men jag förstår att det inte görs så ofta (eller alls) nu för tiden.

Go to Top of Page

KnAmf
Härold

Sweden
302 Posts

Posted - 26 Feb 2013 :  11:19:01  Show Profile Send KnAmf a Private Message
quote:
Originally posted by jcb

Inspirerad av diskussionen kring olika typer av montering, prövade jag att göra en svensk paradmontering. Resultatet blev hyfsat, om jag får säga det själv, men jag förstår att det inte görs så ofta (eller alls) nu för tiden.

Snygg jobbat.
Har int evågat mig på detta själv. Det ser jätte svårt ut.

Ignis Motus Tutamen
www.silvermedaljen.n.nu
Go to Top of Page

jcb
Rikshärold

Sweden
1027 Posts

Posted - 01 Mar 2013 :  08:45:43  Show Profile  Visit jcb's Homepage Send jcb a Private Message
Det var inte så svårt som jag trodde att det skulle vara, men det krävdes en del sömnadsarbete.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 Forum Locked
 Printer Friendly
Jump To:
Heraldica - Forum för nordiska heraldiker © 2007 Svenska Heraldiska Föreningen Go To Top Of Page