Heraldica - Forum för nordiska heraldiker
Heraldica - Forum för nordiska heraldiker
Home | My Files | Profile | Active Topics | Members | Private Messages | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Alla forum
 Allmänt forum för heraldik
 Ordnar och medaljer
 Monterade medaljer
 Forum Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

KnAmf
Härold

Sweden
302 Posts

Posted - 13 Sep 2012 :  14:49:01  Show Profile Send KnAmf a Private Message
Hej forumet.

Hur skulle denna montering se ut om den var gjor tpå ett civilt sätt. Och inte enligt Försvarsmaktens sätt.

Download Photo/File: medalj.jpg
46.53 KB

Ignis Motus Tutamen
www.medalj.nu

Peder Peterson
Novis

Sweden
8 Posts

Posted - 17 Sep 2012 :  10:07:29  Show Profile  Visit Peder Peterson's Homepage Send Peder Peterson a Private Message
Den aktuella civila monteringen torde bil enligt principen nedan

1. Svenska medaljer:
Grupp K
Svenska Röda Korsets förtjänstmedalj i silver av 8:e storleken
Grupp L
Övriga svenska i den aktuella monteringen i intern ordning efter:
a) valör
b) tidpunkt för instiftande

2. Utländska medaljer
a) land på franska
b) valör
c) tidpunkt för instiftande

3. Internationella medaljer
a) instiftande instutition på franska
b) valör
c) tidpunkt för instiftande

Sedan finns det också en ibland tillämpad praxis att (stats-) ordnar bäres först, men jag har inte hittat någon formell skriven regel gällande det annat är det vanliga att hedra landet som utdelade orden.

http://www.medalj.nu
Go to Top of Page

Snibben
Persevant

Sweden
74 Posts

Posted - 17 Sep 2012 :  13:11:38  Show Profile Send Snibben a Private Message
quote:
Originally posted by KnAmf

Hur skulle denna montering se ut om den var gjor tpå ett civilt sätt. Och inte enligt Försvarsmaktens sätt.

Ingen skillnad.
Även krigsdekorationer, militära ordnar och militära medaljer bäres till civil högtidsdräkt (miniatyrer må bäras till smoking) om så är anbefallt i inbjudans klädkod.
Den stora skillnaden mellan civil, militär och hovets bäranderordningar är vad som är tillåtet.
Civil innebär att man i princip kan bära alla ordnar och medaljer som är erkända av den svenska Statschefen, riksdag och regering.
Inom det militära finns allmännaoch särskilda bärandetillsånd. Dessa gäller utländska, halvofficiella och inofficiella ordnar och medaljer.
Hovet har sina egna regler men dessa är mycket lika den allmänna bärandeordningen. Det finns dock vissa ordnar och medaljer HMK inte erkänner varför dessa inte bör bäras till uniform och civil högtidsdräkt då monarken närvarar.

Ad sciendam sapientiam et disciplinam
Go to Top of Page

Claus K Berntsen
Administrator

Sweden
584 Posts

Posted - 18 Sep 2012 :  00:39:49  Show Profile Send Claus K Berntsen a Private Message
quote:
Originally posted by Snibben

quote:

Ingen skillnad.
Även krigsdekorationer, militära ordnar och militära medaljer bäres till civil högtidsdräkt (miniatyrer må bäras till smoking) om så är anbefallt i inbjudans klädkod.
Den stora skillnaden mellan civil, militär och hovets bäranderordningar är vad som är tillåtet.
Civil innebär att man i princip kan bära alla ordnar och medaljer som är erkända av den svenska Statschefen, riksdag och regering.
Inom det militära finns allmännaoch särskilda bärandetillsånd. Dessa gäller utländska, halvofficiella och inofficiella ordnar och medaljer.
Hovet har sina egna regler men dessa är mycket lika den allmänna bärandeordningen. Det finns dock vissa ordnar och medaljer HMK inte erkänner varför dessa inte bör bäras till uniform och civil högtidsdräkt då monarken närvarar.

Så var det förr, men Försvarsmakten ändrade nyligen sina regler för bärande av dekorationer, så att det numer är Försvarsmaktens egna medaljer som bärs först, även före medaljer med Konungens bild och krona, såsom det framgår av bilden i ursprungsinlägget.

Claus K Berntsen
Vice ordförande SHF
Ledamot SHS
Ledamot HS
Sekreterare SHL
Ansvarig AfKH

"Dominus illuminatio mea"
Go to Top of Page

jonar242
Härold

Sweden
396 Posts

Posted - 19 Sep 2012 :  09:46:23  Show Profile  Visit jonar242's Homepage Send jonar242 a Private Message
Det skilde på flera punkter redan mellan Löwenhielm (1998) som ju var ceremonimästare vid hovet och FM UniR Utmärkelser (1996). Det viktigaste skillnaden är att Löwenhielm sätter internationella utmärkelser mellan svenska och utländska, medan FM satte internationella sist.

Här vet jag inte om det blir någon större egentlig skillnad. Om Löwenhielm resonerade så att ordenstecken för båda dessa grupper alltid går före går före guldmedalj, silvermedalj och bronsmedalj, så blir effekten av de olika regleringarna på det hela taget nästan samma sak. Att så skulle vara fallet framgår inte direkt av det Löweinhielm skriver men det finns kort som visar hur man burit ordnar och medaljer och likaså hur bevarade montage. Det som talar för det är att man i statskalendern m.m. listade ordnar men inte "lägre" utländska medaljer. Adelskalendern (SRAK) listar ex. idag inte FN-medaljerna eller andra internationella eller utländska medaljer av silver eller brons, endast guld - och den valören har inte någon internationell medalj.

(Men det kan även argumenteras för att en FN-medalj som vunnits under krigsliknande förhållanden skulle kunna bäras före utländsk statsorden i officers- eller riddarklasserna eftersom krigsutmärkelser generellt hålls högre än civil utmärkelse.)

Inom KMO finns en handledning för bärande som förhoppnings blir en trycksak snart, men jag vet inte om KMO och FM går hand i hand i alla frågor varför det är svårt att uttala sig.

Information not shared
is lost

Edited by - jonar242 on 19 Sep 2012 09:50:19
Go to Top of Page

Jesper Wasling
Moderator

Sweden
1847 Posts

Posted - 19 Sep 2012 :  11:22:45  Show Profile  Visit Jesper Wasling's Homepage Send Jesper Wasling a Private Message
Nu är jag petig, men är det inte lite lustigt att vi håller det för finare att skjuta ihjäl en person (krigsbelöning) än att rädda livet på samma individ (civil utmärkelse).

Borde inte folk komma ifrån den här något romantiska synen på krig någon gång. Om inte annat så borde den fått sig en rejäl knäck redan i oktober 1914.

Och och, jag fattar tanken bakom. Jag håller bara inte med och eftersom det är ett tyckande vill jag få tycka lite själv.

Jesper Wasling
sek. SHF - www.heraldik.se
Ledamot SVK - www.heraldik.se/svk
ordf. BHF - www.heraldik.se/bhf
Ledamot SHI - www.heraldik.se/socken
Frispråkig heraldiker - http://wasling.blogspot.com
Virtuellt hem - www.waslingmedia.se/heraldik.html
Go to Top of Page

Peder Peterson
Novis

Sweden
8 Posts

Posted - 19 Sep 2012 :  14:10:57  Show Profile  Visit Peder Peterson's Homepage Send Peder Peterson a Private Message
Observera att Försvarsmaktens "nya bärandeordning" där vissa försvarsmaktsinstiftade medaljer lyfts upp till högre mivå inte är officiellt fastställd ännu, men likväl praxis för nya monteringar.

Om vi ändå behandlar tyckande så anser jag det helt rätt att en nations medaljer hamnar före internationella. Nationen har en statschef och en regering som utdelare att visa bäranderespekt för, det torde rent formellt smälla högre än ett generalsekretariat eller motsvarande i en internationell sammanslutning såsom NATO och FN.

Edited by - Peder Peterson on 21 Sep 2012 09:02:32
Go to Top of Page

KnAmf
Härold

Sweden
302 Posts

Posted - 20 Sep 2012 :  16:02:59  Show Profile Send KnAmf a Private Message
Den medaljen med "hjulet".
Är den rätt monterad, ser lite knäppt ut.
Hur ska man montera den?

Ignis Motus Tutamen
www.medalj.nu
Go to Top of Page

Peder Peterson
Novis

Sweden
8 Posts

Posted - 21 Sep 2012 :  09:02:06  Show Profile  Visit Peder Peterson's Homepage Send Peder Peterson a Private Message
quote:

Den medaljen med "hjulet".
Är den rätt monterad, ser lite knäppt ut.
Hur ska man montera den?

Ignis Motus Tutamen
www.medalj.nu

Japanska Röda Korsets speciella medlemsskapsmedalj.
Ja, rosetter brukar monteras på det sättet när medaljer överlappar.

Go to Top of Page

KnAmf
Härold

Sweden
302 Posts

Posted - 21 Sep 2012 :  14:22:39  Show Profile Send KnAmf a Private Message
Okej.
Vad händer om man får flera sådanna?
Är det så att man ska försöka montera dessa "över" medaljen så gott det går?

Ignis Motus Tutamen
www.medalj.nu
Go to Top of Page

jonar242
Härold

Sweden
396 Posts

Posted - 25 Sep 2012 :  00:39:07  Show Profile  Visit jonar242's Homepage Send jonar242 a Private Message
quote:
Originally posted by jesper wasling

Nu är jag petig, men är det inte lite lustigt att vi håller det för finare att skjuta ihjäl en person (krigsbelöning) än att rädda livet på samma individ (civil utmärkelse).

Om jag minns rätt från sjukvårdsutbildningen i lumpen, så försätts 40%(?) av en trupp ur stridbart skick vid första stridskontakt, antingen dödas eller såras, på grund av ovanan att agera under påskjutning. Den som inte har en brant lärandekurva betalar ett ultimat pris. Att ta fienders liv är visserligen - på ett sätt - förtjänstfullt i krig. Men jag tänker i första hand på risken att förlora det egna livet som den egentliga "grejen" med krigsutmärkelser - att agera förtjänstfullt under uppenbar fara för eget liv. Och visst kan liknande situationer inträffa i det civila, men det är så att säga mer inbyggt i krigssituationen och för krigsutmärkelserna.

/J

Information not shared
is lost
Go to Top of Page

Peder Peterson
Novis

Sweden
8 Posts

Posted - 25 Sep 2012 :  10:33:44  Show Profile  Visit Peder Peterson's Homepage Send Peder Peterson a Private Message
quote:

Okej.
Vad händer om man får flera sådanna?
Är det så att man ska försöka montera dessa "över" medaljen så gott det går?

Ignis Motus Tutamen
www.medalj.nu

Korrekt, för det mesta. Googla runt så hittar du säkert exempel på det, men monteringspraxis skiljer sig ordentligt mellan länder.
På rak arm finns det skillnader i åtminstone de tyska (preussiska), brittiska (swing & court), danska, österrikiska, franska och svenska (mfl) sätten att montera.

/P

Go to Top of Page

KnAmf
Härold

Sweden
302 Posts

Posted - 25 Sep 2012 :  14:10:42  Show Profile Send KnAmf a Private Message
quote:
Originally posted by Peder Peterson

Observera att Försvarsmaktens "nya bärandeordning" där vissa försvarsmaktsinstiftade medaljer lyfts upp till högre mivå inte är officiellt fastställd ännu, men likväl praxis för nya monteringar.

Om vi ändå behandlar tyckande så anser jag det helt rätt att en nations medaljer hamnar före internationella. Nationen har en statschef och en regering som utdelare att visa bäranderespekt för, det torde rent formellt smälla högre än ett generalsekretariat eller motsvarande i en internationell sammanslutning såsom NATO och FN.

Håller helt med dig om detta.
Att FM "hittar" på egen bärandeordning tycker jag verkar lite märkligt.
Specielt när de framhäver vissa medaljer som borde, enligt mitt tycke, vara lägre i rangordningen.

Ignis Motus Tutamen
www.medalj.nu
Go to Top of Page

Snibben
Persevant

Sweden
74 Posts

Posted - 25 Sep 2012 :  19:35:01  Show Profile Send Snibben a Private Message
quote:

Specielt när de framhäver vissa medaljer som borde, enligt mitt tycke, vara lägre i rangordningen.

Vad skall gälla inom hovet för adjutanterna? Gäller FM eller hovets regler när de bär uniform? Eller högvaktens?

Angående monteringars stil kan jag bara komma på fem sätt.
Rak/swing
Rysk/Dansk
Österrikisk
British Courtstyle
Swedish Courtstyle

Go to Top of Page

Peder Peterson
Novis

Sweden
8 Posts

Posted - 26 Sep 2012 :  11:06:42  Show Profile  Visit Peder Peterson's Homepage Send Peder Peterson a Private Message
quote:

quote:

Vad skall gälla inom hovet för adjutanterna? Gäller FM eller hovets regler när de bär uniform? Eller högvaktens?

Angående monteringars stil kan jag bara komma på fem sätt.
Rak/swing
Rysk/Dansk
Österrikisk
British Courtstyle
Swedish Courtstyle

Jag avsedde främst medaljernas montering bredvid varandra och inte enbart bandets montering på enskild medalj.

Ett av de Tyska/Preussiska monteringsätten är mer som en fyrkant över och ibland även lite under medaljen. Svårt att beskriva. Se bild

Frankrike/Belgien/USA m.fl. överlappar inte sina medaljer utan bär dem tre-fyra i bredd i rader över varandra.

Livgardets Dragoner monterar oftast British Court Style då medaljerna sitter fast bättre på en skumpig hästrygg än med en vanlig swing-montering. "Hov"-montering åsyftas ofta skämtsamt som avsedd för kavallerister :)

Edited by - Peder Peterson on 26 Sep 2012 11:20:58
Go to Top of Page

Snibben
Persevant

Sweden
74 Posts

Posted - 26 Sep 2012 :  14:54:30  Show Profile Send Snibben a Private Message
Hmm... jag svarade nog på två olika saker.

1. Undrade jag vilken medaljordning som skall gälla för de militära personer som arbetar för hovet och livgardet. FM eller korrekt?

2. Utlade jag mig om olika monteringar. Jag har nu utökat min min karta över olika monteringar med att att sätta dem i grupper om 5 (undantaget svensk hovmontering tydligen). Dett för att ge en helhetsbild över möjligheter.

Go to Top of Page

KnAmf
Härold

Sweden
302 Posts

Posted - 27 Sep 2012 :  10:20:30  Show Profile Send KnAmf a Private Message
quote:

1. Undrade jag vilken medaljordning som skall gälla för de militära personer som arbetar för hovet och livgardet. FM eller korrekt?

2. Utlade jag mig om olika monteringar. Jag har nu utökat min min karta över olika monteringar med att att sätta dem i grupper om 5 (undantaget svensk hovmontering tydligen). Dett för att ge en helhetsbild över möjligheter.

Jag skulle säga att FM monteringsordning gäller militärer med uniform.Oberoende på vart man tjänstgör.

Normen om monteringstyp anser jag att Sverige använder swing monterat som praxis.
Sedan antalet medaljer är upp till hur många man blivit tilldelad. vissa har en vissa har 18 :)Och i Sverige har vi enbart en rad med medaljer.

Ignis Motus Tutamen
www.medalj.nu

Edited by - KnAmf on 27 Sep 2012 10:21:26
Go to Top of Page

KnAmf
Härold

Sweden
302 Posts

Posted - 27 Sep 2012 :  10:28:37  Show Profile Send KnAmf a Private Message
quote:

svaret på fråga nummer 1 är att det finns bara en bärandeordning i FM.
Det är en annan sak när vi börjar prata om orginal, miniatyr eller släpspännens bärande.

Ignis Motus Tutamen
www.medalj.nu
Go to Top of Page

jcb
Rikshärold

Sweden
1027 Posts

Posted - 27 Sep 2012 :  14:23:53  Show Profile  Visit jcb's Homepage Send jcb a Private Message
quote:
Originally posted by Peder Peterson
...

Ett av de Tyska/Preussiska monteringsätten är mer som en fyrkant över och ibland även lite under medaljen. Svårt att beskriva. Se bild

...
Denna montering användes i första hand inte i Preussen, utan i Bayern. Den preussiska monteringen gjordes genom att den ena änden av bandet lades över den andra i överkant och det mellanliggande bandet böjdes bakom medaljen (eller ordenstecknet). Den paradmontering som tidigare var vanlig i Sverige var snarlik den preussiska, men utfördes genom att ändarna på bandet veks så att bredden blev smalare. Bandets ändar placerades därefter i överkant bredvid varandra och det mellanliggande bandet böjdes bakom medaljen.
Go to Top of Page

Claus K Berntsen
Administrator

Sweden
584 Posts

Posted - 29 Sep 2012 :  21:42:26  Show Profile Send Claus K Berntsen a Private Message
quote:

Mindre detalj, men det danska bandet ska överlappa åt andra hållet. Se bifogad bild på vad jag bär i studentsammanhang.

Från vänster: Liten silverbok i Teologkårens band, Datasektionens vid Luleå tekniska universitet guldmedalj med rosett, Datasektionens vid Luleå tekniska universitet guldmedalj, Teologkårens medalj.

Claus K Berntsen
Vice ordförande SHF
Ledamot SHS
Ledamot HS
Sekreterare SHL
Ansvarig AfKH

"Dominus illuminatio mea"
Go to Top of Page

Snibben
Persevant

Sweden
74 Posts

Posted - 01 Oct 2012 :  11:07:17  Show Profile Send Snibben a Private Message
quote:
Originally posted by Claus K Berntsen

Mindre detalj, men det danska bandet ska överlappa åt andra hållet. Se bifogad bild på vad jag bär i studentsammanhang.

Det är uppfattat.

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 Forum Locked
 Printer Friendly
Jump To:
Heraldica - Forum för nordiska heraldiker © 2007 Svenska Heraldiska Föreningen Go To Top Of Page