Heraldica - Forum för nordiska heraldiker
Heraldica - Forum för nordiska heraldiker
Home | My Files | Profile | Active Topics | Members | Private Messages | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Alla forum
 Allmänt forum för heraldik
 Nybörjarens frågor (Heraldikens FAQ)
 Bokstäver i heraldik
 Forum Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Carl Alexander Roth
Novis

USA
7 Posts

Posted - 06 Aug 2012 :  00:54:38  Show Profile Send Carl Alexander Roth a Private Message
Hej alla, jag är ny i samhället. Jag har en fråga om svenska heraldikdesigner regler när det gäller brev. Jag har redan konstaterat att någon form av bokstäver i armarna själva är inte korrekt, men hur i Crest (IE ut på en flagga som innehas av ett djur, osv.)

Elias Granqvist
Moderator

Sweden
1463 Posts

Posted - 06 Aug 2012 :  02:28:52  Show Profile  Visit Elias Granqvist's Homepage Send Elias Granqvist a Private Message
Bokstäver är inte uttryckligen förbjudet i svensk heraldik, men man brukar undvika det.
Go to Top of Page

Stephen Coombs
Rikshärold

Sweden
1358 Posts

Posted - 07 Aug 2012 :  13:22:33  Show Profile Send Stephen Coombs a Private Message
Jag tror att det känns viktigt för de flesta av oss att hålla isär de olika sorters emblemen utom i mycket speciella fall. Bokstäver har en helt annan karaktär än de typiskt heraldiska geometriska och organiska formerna, de bildmässiga symbolerna och föremålen med rötter i en avlägset förfluten tid.

Det finns undantag, t.ex. kungliga monogram som tecken på en monarks särskilda gunst, eller E-et som drottning Elisabeth använder i för övrigt heraldiska sammanhang som överhuvud för Samväldet... Men för de flesta av oss passar det nog bättre att låta fantasin florera bortom bokstävernas snäva tillvaro.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 Forum Locked
 Printer Friendly
Jump To:
Heraldica - Forum för nordiska heraldiker © 2007 Svenska Heraldiska Föreningen Go To Top Of Page