Heraldica - Forum för nordiska heraldiker
Heraldica - Forum för nordiska heraldiker
Home | My Files | Profile | Active Topics | Members | Private Messages | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Alla forum
 Allmänt forum för heraldik
 Nybörjarens frågor (Heraldikens FAQ)
 Hjälp att "tolka" ett tyskt vapen
 Forum Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Sikil
Lekman

Sweden
17 Posts

Posted - 30 Jul 2012 :  13:44:33  Show Profile  Send Sikil an ICQ Message  Click to see Sikil's MSN Messenger address Send Sikil a Private Message
Hej kamrater,

Detta är mitt första inlägg på forumet och behandlar något jag länge gått och funderat över; nämligen vapnet som jag bifogar:

Min gamla skoltyska är gräslig och jag har dålig koll på heraldik, då speciellt tysk sådan! Men detta vapen tillhör en "ingift släkting" och jag är helt klart nyfiken på vad den innebär! Årtalet är riktigt imponerande iallafall!

Edited by - Sikil on 30 Jul 2012 13:45:20

Laneryd
Vapenkung

901 Posts

Posted - 30 Jul 2012 :  14:49:05  Show Profile Send Laneryd a Private Message
Detta påminner väldigt mycket om vapensvindel.Något som varit vanligt sedan Tyskromerska rikets upphörande 1806.

Kan du tyda namnteckningen nedan till höger, så kan jag kolla om den tillhör någon av de mest kända vapenförfalskarna.

Edited by - Laneryd on 30 Jul 2012 14:54:27
Go to Top of Page

Sikil
Lekman

Sweden
17 Posts

Posted - 30 Jul 2012 :  15:14:05  Show Profile  Send Sikil an ICQ Message  Click to see Sikil's MSN Messenger address Send Sikil a Private Message
Ska se vad jag kan göra, vi bor inte direkt grannstäders...

Synd, men även om den är "köpt" så är allt OK utom möjligtvis hjälmen? Och de har väl använt den sedan nån' gång på 1800-talet.

Hursom, ska se om jag kan ta en närmare titt nästa gång jag far uppåt! Tack för informationen!

Laneryd
Vapenkung

901 Posts

Posted - 30 Jul 2012 :  16:30:14  Show Profile Send Laneryd a Private Message
Blasoneringen är inte OK:

I rött blått fält en bjälke av silver.
Go to Top of Page

Jochen
Härold

Germany
310 Posts

Posted - 31 Jul 2012 :  19:31:17  Show Profile  Visit Jochen's Homepage Send Jochen a Private Message
quote:
Originally posted by Laneryd

Detta påminner väldigt mycket om vapensvindel.Något som varit vanligt sedan Tyskromerska rikets upphörande 1806.

Kan du tyda namnteckningen nedan till höger, så kan jag kolla om den tillhör någon av de mest kända vapenförfalskarna.

Detta ÄR förvisso vapensvindel !
Go to Top of Page

Mikko Lagerspetz
Härold

361 Posts

Posted - 02 Aug 2012 :  15:31:35  Show Profile  Visit Mikko Lagerspetz's Homepage Send Mikko Lagerspetz a Private Message
quote:
Originally posted by Sikil

Min gamla skoltyska är gräslig och jag har dålig koll på heraldik, då speciellt tysk sådan! Men detta vapen tillhör en "ingift släkting" och jag är helt klart nyfiken på vad den innebär! Årtalet är riktigt imponerande iallafall!

En översättning:

Ӏtten Benners vapen

Familjen Benner, som härstammar från Franken, är en mycket gammal släkt och för i ett rött-blått fält en bjälke av silver, vilket bevisar familjens ädelskap. En krönt hjälm i vilken en svan av silver, som visar stammens renhet. De erhöll detta vapen under kejsaren Albrekt II år 1438.”
Go to Top of Page

Elias Granqvist
Moderator

Sweden
1463 Posts

Posted - 02 Aug 2012 :  22:57:02  Show Profile  Visit Elias Granqvist's Homepage Send Elias Granqvist a Private Message
Albrecht II var visserligen romersk kung, men kröntes aldrig till kejsare. Redan där är det en tydlig miss av den som har skrivit texten.
Go to Top of Page

Laneryd
Vapenkung

901 Posts

Posted - 03 Aug 2012 :  09:47:16  Show Profile Send Laneryd a Private Message
quote:
Originally posted by Elias Granqvist

Albrecht II var visserligen romersk kung, men kröntes aldrig till kejsare. Redan där är det en tydlig miss av den som har skrivit texten.

Just att få historiska fakta rätt har de tyska vapensvindlarna haft svårt för
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 Forum Locked
 Printer Friendly
Jump To:
Heraldica - Forum för nordiska heraldiker © 2007 Svenska Heraldiska Föreningen Go To Top Of Page