Heraldica - Forum för nordiska heraldiker
Heraldica - Forum för nordiska heraldiker
Home | My Files | Profile | Active Topics | Members | Private Messages | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Alla forum
 Allmänt forum för heraldik
 Nybörjarens frågor (Heraldikens FAQ)
 Ledtrådar till vad detta kan vara?
 Forum Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

adamx
Novis

4 Posts

Posted - 09 May 2012 :  12:29:04  Show Profile Send adamx a Private Message

Tacksam för allt som kan ge ett svar.

Edited by - adamx on 09 May 2012 12:30:40

Jochen
Härold

Germany
310 Posts

Posted - 09 May 2012 :  12:35:34  Show Profile  Visit Jochen's Homepage Send Jochen a Private Message
Det är det svensk-norska unionsvapnet. Dexter: Sverige, Sinister: Norge. Hjärtskölden: Dexter Wasa, Sinister Bernadotte.
Go to Top of Page

Claus K Berntsen
Administrator

Sweden
584 Posts

Posted - 09 May 2012 :  12:35:56  Show Profile Send Claus K Berntsen a Private Message
Kungavapnet under unionstiden.

Claus K Berntsen
Vice ordförande SHF
Ledamot SHS
Ledamot HS
Sekreterare SHL
Ansvarig AfKH

"Dominus illuminatio mea"
Go to Top of Page

adamx
Novis

4 Posts

Posted - 09 May 2012 :  12:55:07  Show Profile Send adamx a Private Message
Ursäkta min okunskap här, användes det i statliga sammanhang eller av kungafamiljen?
Go to Top of Page

jcb
Rikshärold

Sweden
1027 Posts

Posted - 09 May 2012 :  13:18:10  Show Profile  Visit jcb's Homepage Send jcb a Private Message
Det är det svensk-norska unionsvapnet som användes 1844-1905. Vapnet användes av kungafamiljen, främst kungen. Prinsarna hade varianter av vapnet där deras hertigdömen infogades nederst i skölden. Vapnet kunde också användas i andra sammanhang som rörde unionen. Däremot fick det inte användas i sammanhang som var strikt svenska eller norska. Det användes alltså inte av den svenska eller norska staten var för sig.

På åtminstone två punkter avviker vapnet ovan från den officiella utformningen. Dels skall skölden inte krönas av en, utan av två kungakronor, representerande de två rikena. Dels skall det norska lejonet inte hålla en hillebard, utan en kortskaftad yxa.

Får man fråga vad det är för föremål som har detta vapen?
Go to Top of Page

adamx
Novis

4 Posts

Posted - 09 May 2012 :  13:23:38  Show Profile Send adamx a Private Message
Ett fickur

Vilken betydelse kan avvikelserna ha?

Edited by - adamx on 09 May 2012 13:25:25
Go to Top of Page

Ungnad
Vapenkung

592 Posts

Posted - 09 May 2012 :  14:25:56  Show Profile Send Ungnad a Private Message
Det rör sig inte om några större avvikelser. Yxan i Norges vapen hade, från 1500-talet och fram till 1844 då unionsvapnet fastställdes, formen av en böjd hillebard. Denna ändring har gått gravören förbi. Att unionsskölden kröntes av två kronor är också något som förbisetts. (Kanske medveten eftersom det ser lite knäppt ut med två kronor ...) Kan också nämnas att sinister sköldhållare egentligen ska ha en vanlig svans och inte en kluven.
Go to Top of Page

jcb
Rikshärold

Sweden
1027 Posts

Posted - 09 May 2012 :  16:08:10  Show Profile  Visit jcb's Homepage Send jcb a Private Message
Möjligen kan avvikelserna tyda på att det är ett arbete som är utfört för en privatperson.
Go to Top of Page

adamx
Novis

4 Posts

Posted - 09 May 2012 :  16:54:26  Show Profile Send adamx a Private Message
Tack för dom snabba och utförliga svaren!

Mitt intresse för uret har svalnat efter informationen ni gett :) men om det finns andra som kan vara intresserade så finns uret till salu på tradera. (inte jag som säljer uret)

Ber om ursäkt om detta strider mot några forumregler.
Go to Top of Page

perolden
Rikshärold

Norway
1262 Posts

Posted - 09 May 2012 :  19:23:07  Show Profile Send perolden a Private Message
quote:
Originally posted by Ungnad

Det rör sig inte om några större avvikelser. Yxan i Norges vapen hade, från 1500-talet och fram till 1844 då unionsvapnet fastställdes, formen av en böjd hillebard.

Ja, tyvärr satt några gubbar nere i Danmark och trodde att olavsbilen (stridsyxan) var någon form av hillebard, och ännu värre, leijonet fick en omfattande man, så till den grad att vapnet i Norge kallades "puddelen", "rikspuddelen" (pudel alltså) och dylikt.

Denna yxa skiljer det norska leijonet från de andra leijon som finns i så gott som alla europeiska furstehus. (frånsett tinkturer så klart)

Leijonet i Europa kan ha funnits som naturlig vild art i det som i dag är Ungern så sent som för 1200 år sedan (före heraldiken), men redan för 2000 år sedan importerade romarna dessa djur från Afrika.

Seden att ha levande leijon vid furstehoven fanns så sent som på 1200-talet, möjligen 1300-talet, dessa var då kedjade.

I dag finns vilda leijon naturligt bara i Afrika och Indien.

Go to Top of Page

Elias Granqvist
Moderator

Sweden
1463 Posts

Posted - 10 May 2012 :  18:32:56  Show Profile  Visit Elias Granqvist's Homepage Send Elias Granqvist a Private Message
quote:
Originally posted by perolden

...

Nej, bara i Afrika.
Go to Top of Page

Snibben
Persevant

Sweden
74 Posts

Posted - 10 May 2012 :  21:44:33  Show Profile Send Snibben a Private Message
quote:
Originally posted by Elias Granqvist

quote:

...

Nej, bara i Afrika.

Och i Indien!
http://en.wikipedia.org/wiki/Asiatic_Lion

Ad sciendam sapientiam et disciplinam
Go to Top of Page

Jesper Wasling
Moderator

Sweden
1847 Posts

Posted - 12 May 2012 :  15:11:16  Show Profile  Visit Jesper Wasling's Homepage Send Jesper Wasling a Private Message
quote:

Ja, tyvärr satt några gubbar nere i Danmark och trodde att olavsbilen (stridsyxan) var någon form av hillebard, och ännu värre, leijonet fick en omfattande man, så till den grad att vapnet i Norge kallades "puddelen", "rikspuddelen" (pudel alltså) och dylikt.

-- Tja, eftersom varje konstnär själv får tolka en bild så står det alltså varje person fritt att ge ett lejon en liten eller stor man.
Att då säga att dansken gjorde fel är att helt missuppfatta heraldiken. Fast kunskapen om heraldik var kanske inte så stor i Norge heller, på den tiden

Personligen tycker jag att norska staten i sitt avbildande av det norska lejonet blandar ihop varumärksbilder med heraldik, men vem är jag att kritisera norrmän, svensk som jag är

Jesper Wasling
sek. SHF - www.heraldik.se
Ledamot SVK - www.heraldik.se/svk
ordf. BHF - www.heraldik.se/bhf
Ledamot SHI - www.heraldik.se/socken
Frispråkig heraldiker - http://wasling.blogspot.com
Virtuellt hem - www.waslingmedia.se/heraldik.html
Go to Top of Page

Elias Granqvist
Moderator

Sweden
1463 Posts

Posted - 12 May 2012 :  22:13:21  Show Profile  Visit Elias Granqvist's Homepage Send Elias Granqvist a Private Message
quote:
Originally posted by Snibben

quote:
Originally posted by Elias Granqvist

quote:

...

Nej, bara i Afrika.

Och i Indien!
http://en.wikipedia.org/wiki/Asiatic_Lion

I stand corrected. Borde veta bättre än att lita på svenska Wikipedia, som jag normalt inte brukar lita på annars.
Go to Top of Page

Stephen Coombs
Rikshärold

Sweden
1358 Posts

Posted - 14 May 2012 :  15:57:52  Show Profile Send Stephen Coombs a Private Message
Jesper: "vem är jag att kritisera norrmän, svensk som jag är"

Att veta bättre eller sämre har väl ingenting med nationstaternas godtyckliga gränser att göra? Fram med gränsöverskridande kritik, i synnerhet när ämnet är internationelt!
Go to Top of Page

Mats Persson
Rikshärold

Sweden
2115 Posts

Posted - 14 May 2012 :  20:43:12  Show Profile Send Mats Persson a Private Message
quote:
Originally posted by jesper wasling

Personligen tycker jag att norska staten i sitt avbildande av det norska lejonet blandar ihop varumärksbilder med heraldik,

Om norska staten bara vill ha en viss konstnärs tolkning av vapnet på alla sina officiella framställningar så är det väl okay. Men om jag vill avbilda Norges vapen, med ett lite annorlunda lejon - får jag inte göra det då?
Go to Top of Page

Jesper Wasling
Moderator

Sweden
1847 Posts

Posted - 16 May 2012 :  20:49:59  Show Profile  Visit Jesper Wasling's Homepage Send Jesper Wasling a Private Message
quote:
Originally posted by Stephen Coombs

Jesper: "vem är jag att kritisera norrmän, svensk som jag är"

Att veta bättre eller sämre har väl ingenting med nationstaternas godtyckliga gränser att göra? Fram med gränsöverskridande kritik, i synnerhet när ämnet är internationelt!

-- Nu övertolkar du, jag ironiserade över nationalismen som ibland frodas på detta forum

Jesper Wasling
sek. SHF - www.heraldik.se
Ledamot SVK - www.heraldik.se/svk
ordf. BHF - www.heraldik.se/bhf
Ledamot SHI - www.heraldik.se/socken
Frispråkig heraldiker - http://wasling.blogspot.com
Virtuellt hem - www.waslingmedia.se/heraldik.html
Go to Top of Page

perolden
Rikshärold

Norway
1262 Posts

Posted - 17 May 2012 :  11:22:07  Show Profile Send perolden a Private Message
quote:
[i]Originally posted by jesper wasling[/i
-- Tja, eftersom varje konstnär själv får tolka en bild så står det alltså varje person fritt att ge ett lejon en liten eller stor man.
Att då säga att dansken gjorde fel är att helt missuppfatta heraldiken.

Om det vore så som du tror det är så hadde knappast heraldiken varit vad den är.
Det finns faktisk konventioner om hur ett stiliserat(heraldisk) leijon bör utformas, och en av dessa konventioner tycks vara:

Försök utforma leijonet så det inte kan förväxlas med en pudel, tax, ko, älg eller upplänning

Men, så klart, jag kan ha fel angående detta....

Edited by - perolden on 17 May 2012 11:22:59
Go to Top of Page

Laneryd
Vapenkung

901 Posts

Posted - 17 May 2012 :  11:50:37  Show Profile Send Laneryd a Private Message
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b1/Hoehlenloewe_CaveLion_hharder.jpg

Norges lejon passar bra som grottlejon, vilka i fjällen jagar renar.
Att dessa lejon saknade man visste naturligtvis inte gubbarna i Danmark.
Go to Top of Page

perolden
Rikshärold

Norway
1262 Posts

Posted - 17 May 2012 :  12:14:31  Show Profile Send perolden a Private Message
Grottlejon är säkert bra, men sköldlejon får ha man, men inte utformad så att de ser ut som pudlar.

Jesper Wasling är av den uppfattningen att det är centralt och grundläggande i heraldiken att konstnären står fritt att tolka blasoneringen son han vill, men sådan är faktisk inte heraldiken, konventioner finns.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 Forum Locked
 Printer Friendly
Jump To:
Heraldica - Forum för nordiska heraldiker © 2007 Svenska Heraldiska Föreningen Go To Top Of Page