Heraldica - Forum för nordiska heraldiker
Heraldica - Forum för nordiska heraldiker
Home | My Files | Profile | Active Topics | Members | Private Messages | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Alla forum
 Allmänt forum för heraldik
 Nybörjarens frågor (Heraldikens FAQ)
 Spørsmål om blasonering
 Forum Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Stephen Coombs
Rikshärold

Sweden
1358 Posts

Posted - 09 Jul 2012 :  13:52:29  Show Profile Send Stephen Coombs a Private Message
Okej, vi har olika uppfattningar. För min del gäller "the truth, the whole truth and nothing but the truth". Jag tar avstånd från inställningen att Forumets läsare inte klarar av en nyanserad redovisning för vad som har hänt och händer i den heraldiska verkligheten.

Edited by - Stephen Coombs on 09 Jul 2012 13:53:04
Go to Top of Page

Jesper Wasling
Moderator

Sweden
1847 Posts

Posted - 11 Jul 2012 :  10:27:27  Show Profile  Visit Jesper Wasling's Homepage Send Jesper Wasling a Private Message
quote:
Originally posted by Stephen Coombs

Jesper skriver "Ändå väljer Norge och Sverige en något annan heraldisk tradition än Europas absoluta handelscentrum. Jmf med dagens reklam. Nästan identisk men ändå väldigt nationell. För vem ser inte skillnad på tysk, amerikansk, engelsk eller norsk reklam? Av de som jobbar med/är intresserad av reklam, vill säga."

Denna analogi bevisar utomordentligt klart varför det är fel och t.o.m. litet löjligt att kräva att svenskar endast får anta vapen med svenskt urtseende eller skandinaver vapen med skandinaviskt utseende! Skulle reklamgranskare i Tyskland, Amerika, England eller Norge komma på tanken att förbjuda reklam som utgick ifrån utländska tillvägagångssätt och förlagor snarare än de inhemska? En sådan nationalistisk isolationsiver har veterligen inte funnits ens på 1930-talet. Varför insistera på något liknande när det gäller heraldiken i 2010-talets Sverige eller Norge?

-- Nu argumenterar du mot något jag inte sagt
Mitt inlägg handlade om hur det såg ut, som en förklaring till varför det ser ut som det gör. Det var inte en regel för hur det ska vara.

Jesper Wasling
sek. SHF - www.heraldik.se
Ledamot SVK - www.heraldik.se/svk
ordf. BHF - www.heraldik.se/bhf
Ledamot SHI - www.heraldik.se/socken
Frispråkig heraldiker - http://wasling.blogspot.com
Virtuellt hem - www.waslingmedia.se/heraldik.html
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 Forum Locked
 Printer Friendly
Jump To:
Heraldica - Forum för nordiska heraldiker © 2007 Svenska Heraldiska Föreningen Go To Top Of Page