Heraldica - Forum för nordiska heraldiker
Heraldica - Forum för nordiska heraldiker
Home | My Files | Profile | Active Topics | Members | Private Messages | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Alla forum
 Allmänt forum för heraldik
 Nybörjarens frågor (Heraldikens FAQ)
 Tinkturproblemer i våpen med flere enn tre farger
 Forum Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hønik
Lekman

23 Posts

Posted - 14 Apr 2012 :  13:29:45  Show Profile Send hønik a Private Message
Hei.

For et våpenskjold som består av to felter; det ene med grønn og gull og det annet med rød og sølv: hvilke fremgangsmåter er bedre for tinkturer og deres rekkefølge (1) på vulst, (2) på hjelmklede og (3) på tre-/fir-/femdelte vesselhorn?

Eksempel: Skal vulsten med f.eks. seks knuter være gull-grønn-sølv-rød-gull-grønn?

Eksempel: Skal hjelmkledet være grønt og gull dekster og rødt og sølv sinister, eller går det an å ha samtlige fire tinkturer på begge sider? Påvirker hver av disse to mulighetene fargerekkefølgen på vulstens knuter?

Eksempel: Skal vesselhornene ha grønn-gull-grønn og rød-sølv-rød, grønn-gull-grønn og sølv-rød-sølv eller kanskje grønn-gull-rød-sølv og rød-sølv-grønn-gull?

Jeg håper at dette ble forståelig.

Hilsen fra hønik.

Elias Granqvist
Moderator

Sweden
1463 Posts

Posted - 15 Apr 2012 :  22:53:32  Show Profile  Visit Elias Granqvist's Homepage Send Elias Granqvist a Private Message
I de flesta fall brukar man fälja ut en färg och en metall som man har i hjälmtäcke och vulst, men det är inte någon nödvändig begränsning. Det inte inte heller nödvändigt att begränsa sig till de tinkturer som finns i skölden, även om många anser att det är bättre heraldisk stil att göra så.

Man brukar inte blasonera hur många knutar vulsten har. Den kan förstås vara i alla fyra tinkturer, bara de omväxlar mellan färg och metall.

Jag skulle nog föredra att ha hjälmtäcket i två tinkturer på var sida om hjälmen. Det skulle se lite konstigt ut med alla fyra tinkturer på båda sidor om hjälmen, tror jag.

Angående hornen kan du välja själv, så länge du följer tinkturregeln. Jag skulle föreslå att du har ett horn i grönt och guld på höger sida om du har rött och silver på den sidans hjälmtäcke, och tvärt om.
Go to Top of Page

Stridh
Vapenkung

Sweden
550 Posts

Posted - 16 Apr 2012 :  12:29:27  Show Profile Send Stridh a Private Message
I första hand kanske du skall ta en funderare på om du inte kan begränsa antalet tinkturer i vapenet. Det brukar bli rörigt med mer än tre tinkturer och ses som mindre lyckat om ett vapen innehåller mer än just tre tinkturer. Det vore roligt att få se vapnets blasonering eller en teckning/bild.

TAG STRID
Go to Top of Page

hønik
Lekman

23 Posts

Posted - 16 Apr 2012 :  16:08:29  Show Profile Send hønik a Private Message
Nu har jeg børstet støvet av tegnesakene. Etter min fattige kunnskap skal samtlige tinkturer være korrekte i det følgende våpenskjold. Dessuten er fargerekkefølgen i vulsten repeterende uten hensyn til antallet knuter, d.v.s. gull-grønn-sølv-rød gull-grønn-sølv-rød og videre.

Download Photo/File: tinkturproblem.jpg
152 KB

I mine øyne er det umulig å ha hjelmdekke grønn-gull dekster og rød-sølv sinister uten å ha vulst gull-grønn-sølv-rød og vesselhorn grønn-gull-rød-sølv. Hvis vulst og vesselhorn kun skal være grønn-gull, må også hjelmdekke være grønn-gull både dekster og sinister, mener jeg.

Når det gjelder vesselhorn som deles i flere enn tre felter, er det vel strengt tatt mulig å ha dekster grønn-gull-grønn-gull og sinister sølv-rød-sølv-rød, men når vulsten er blandet gull-grønn-sølv-rød, bør vel også hvert vesselhorn være blandet grønn-gull-rød-sølv.

Kommentar?

Hilsen fra hønik.
Go to Top of Page

hønik
Lekman

23 Posts

Posted - 16 Apr 2012 :  16:16:46  Show Profile Send hønik a Private Message
quote:
Originally posted by Elias Granqvist

Jag skulle nog föredra att ha hjälmtäcket i två tinkturer på var sida om hjälmen. Det skulle se lite konstigt ut med alla fyra tinkturer på båda sidor om hjälmen, tror jag.

Jeg er enig. Det er nok ryddigst å samle tinkturene i to grupper når ett våpen delt per pale har to distinkte fargepar.

Hilsen fra hønik.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 Forum Locked
 Printer Friendly
Jump To:
Heraldica - Forum för nordiska heraldiker © 2007 Svenska Heraldiska Föreningen Go To Top Of Page