Heraldica - Forum för nordiska heraldiker
Heraldica - Forum för nordiska heraldiker
Home | My Files | Profile | Active Topics | Members | Private Messages | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Alla forum
 Allmänt forum för heraldik
 Länktips
 Wienska yrkesvapen 1900
 Forum Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Marcus K
Moderator

Sweden
1408 Posts

Posted - 27 Mar 2012 :  11:26:33  Show Profile Send Marcus K a Private Message
Hittade denna sammanställning på Wikimedia över yrkesvapen i Wien omkring 1900 gjord av Hugo Gerard Ströhl. De flesta är rätt så överlastade med yrkessymboler med det finns en del exempel på trevlig heraldik.

Hästhandlarnas vapen. Merkuriestaven är gemensam för de vapen som har med handel att göra. Andra symboler som är vanligt förekommande är staden Wiens vapen (i rött ett kors av silver), den kejserliga dubbelörnen och gripar som är sköldhållare i det kejerliga vapnet.

Själva länken är här http://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Wiener_Gewerbewappen

Pro Traditione et Patria

Edited by - Marcus K on 27 Mar 2012 11:39:44

Stephen Coombs
Rikshärold

Sweden
1358 Posts

Posted - 28 Mar 2012 :  11:18:54  Show Profile Send Stephen Coombs a Private Message
Hur blasoneras de konstiga skurorna här - på tyska eller annat språk?
Go to Top of Page

Ungnad
Vapenkung

592 Posts

Posted - 28 Mar 2012 :  13:21:49  Show Profile Send Ungnad a Private Message
Inböjt gaffelsnitt?
Go to Top of Page

Stephen Coombs
Rikshärold

Sweden
1358 Posts

Posted - 28 Mar 2012 :  14:41:38  Show Profile Send Stephen Coombs a Private Message
Verkar rimligt. Finns andra exempel? Jag tycks inte känna igen detta från den brittiska heraldiken.

Edited by - Stephen Coombs on 28 Mar 2012 14:41:54
Go to Top of Page

Marcus K
Moderator

Sweden
1408 Posts

Posted - 03 Apr 2012 :  14:30:11  Show Profile Send Marcus K a Private Message
Det tycks mig som det är vanligare med att det är omvänt så att den öppnar sig mot stammen som i detta exempel för kommunen Meckesheim i Bayern:

Eller vapnet för lantkretsen Kulmbach, också i Bayern.

Pro Traditione et Patria

Edited by - Marcus K on 03 Apr 2012 14:30:52
Go to Top of Page

Elias Granqvist
Moderator

Sweden
1463 Posts

Posted - 03 Apr 2012 :  18:41:28  Show Profile  Visit Elias Granqvist's Homepage Send Elias Granqvist a Private Message
Jag skulle tro att de skuror som hästhandlarnas vapen innehåller är det som på tyska kallas Taschenzug, ett s.a.s. störtat, inåtböjt mantelsnitt som jag inte vet om vi har någon svensk term för.
Go to Top of Page

Laneryd
Vapenkung

901 Posts

Posted - 04 Apr 2012 :  09:59:41  Show Profile Send Laneryd a Private Message
quote:
Originally posted by Elias Granqvist

Jag skulle tro att de skuror som hästhandlarnas vapen innehåller är det som på tyska kallas Taschenzug, ett s.a.s. störtat, inåtböjt mantelsnitt som jag inte vet om vi har någon svensk term för.

Eller gestürzte geschweifte Spitze vilken hos hästhandlarna är upphöjd, så jag skulle föreslå:

Kluven under en störtad upphöjd inböjd spets.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 Forum Locked
 Printer Friendly
Jump To:
Heraldica - Forum för nordiska heraldiker © 2007 Svenska Heraldiska Föreningen Go To Top Of Page