Heraldica - Forum för nordiska heraldiker
Heraldica - Forum för nordiska heraldiker
Home | My Files | Profile | Active Topics | Members | Private Messages | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Alla forum
 Allmänt forum för heraldik
 Nybörjarens frågor (Heraldikens FAQ)
 Vapen blekinge
 Forum Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

efraim
Novis

2 Posts

Posted - 08 Mar 2012 :  18:38:26  Show Profile Send efraim a Private Message
Hej, jag har färglagt ett vapen för Blekinge från ett svartvitt orginal. Jag tänkte höra om tinkturen är korrekt, främst i kronan, vilket jag färglade från ett liknande krona på ett vapen för Östergötland.

Hur gör man bäst med konturer, behålla dem svarta eller göra om dem så att de har övriga färger i vapnet?

Sen har jag en fråga angående en gammal framställning av ett blekingst vapen. Vad är det för djur som omger skölden, är det ålar?

Vänligen,
Efraim

Download Photo/File: blekinge_farg.bmp
42.74 KB

Download Photo/File: blekingevapen.bmp
139.07 KB

Edited by - efraim on 08 Mar 2012 18:40:43

Ungnad
Vapenkung

592 Posts

Posted - 08 Mar 2012 :  23:48:53  Show Profile Send Ungnad a Private Message
Hej Efraim och välkommen till forumet!

Tinkturerna är helt korrekta i både sköld och krona. Det är vanligt att prinskronans spiror och kronring dekoreras med pärlor och ädelstenar i olika färger, men det är valfritt.

Hur man gör med konturer är en smakfråga. De bör vara diskreta, som i ditt vapen, men kan också utelämnas helt (en sådan heraldisk stil kallas "flatestil").

Det är svårt att svar på vad det egentligen ska föreställa runt det äldre vapnet. Sannolikt är det bara ett ornament.
Go to Top of Page

Anders S
Vapenkung

Finland
671 Posts

Posted - 09 Mar 2012 :  09:04:07  Show Profile Send Anders S a Private Message
Jag skulle våga påstå att det är heraldiska delfiner.

Anders Segersven
Go to Top of Page

Mats Persson
Rikshärold

Sweden
2115 Posts

Posted - 09 Mar 2012 :  09:40:54  Show Profile Send Mats Persson a Private Message

Jag håller med Anders: det ser ut som delfiner.
Go to Top of Page

Armigerius
Vapenkung

Sweden
547 Posts

Posted - 09 Mar 2012 :  12:26:45  Show Profile Send Armigerius a Private Message
Eller rabarber, eller selleri.

Chris Green
Go to Top of Page

efraim
Novis

2 Posts

Posted - 12 Apr 2012 :  15:58:04  Show Profile Send efraim a Private Message
Fortsätter lite på samma ämne.

Är det någon som vet när skölden blev blå? Vad jag förstår så var den tidigare i silver. Vilken blasonering gällde då?

Tacksam för svar!
Go to Top of Page

Elias Granqvist
Moderator

Sweden
1463 Posts

Posted - 20 Sep 2012 :  09:48:46  Show Profile  Visit Elias Granqvist's Homepage Send Elias Granqvist a Private Message
quote:
Originally posted by efraim

Fortsätter lite på samma ämne.

Är det någon som vet när skölden blev blå? Vad jag förstår så var den tidigare i silver. Vilken blasonering gällde då?

Vapnet fick nog sina nuvarande tinkturer i samband med att landskapet blev svenskt på 1600-talet och det var också då som eken fick tre kronor uppträdda på stammen. Jag har inte tillgång till någon äldre dansk blasonering.
Go to Top of Page

Laneryd
Vapenkung

901 Posts

Posted - 20 Sep 2012 :  10:56:35  Show Profile Send Laneryd a Private Message
Vapnet skapades till erövrarens jordfästning. Därför är det nog ingen som har en tidigare dansk blasonering. Sigillet som fanns med en kulle över ett par vågor vet man inte om vapenskaparen har sett och sigill har väl inte tinkturer?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 Forum Locked
 Printer Friendly
Jump To:
Heraldica - Forum för nordiska heraldiker © 2007 Svenska Heraldiska Föreningen Go To Top Of Page