Heraldica - Forum för nordiska heraldiker
Heraldica - Forum för nordiska heraldiker
Home | My Files | Profile | Active Topics | Members | Private Messages | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Alla forum
 Allmänt forum för heraldik
 Nybörjarens frågor (Heraldikens FAQ)
 Schackrutor
 Forum Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Shifty
Novis

Sweden
3 Posts

Posted - 02 Mar 2012 :  11:11:26  Show Profile Send Shifty a Private Message
Hej

Jag har funderat lite på det här med schackrutor i balkar och sparrar och sådant. Är de alltid svart/vita eller följer de också reglerna om färg/metall. Eller kan man använda sig av en schackrutig sparre i guld/silver i sitt vapen?

Ungnad
Vapenkung

592 Posts

Posted - 02 Mar 2012 :  12:09:56  Show Profile Send Ungnad a Private Message
Hej och välkommen till forumet!

Häroldsbilder, t.ex. balkar och sparrar, kan vara rutiga i olika färger och inte bara svart-vitt. Tinkurregeln gäller dock fortfarande; så rutigt i guld och silver är inte att rekommendera.
Go to Top of Page

Stephen Coombs
Rikshärold

Sweden
1358 Posts

Posted - 03 Mar 2012 :  14:05:17  Show Profile Send Stephen Coombs a Private Message
När jag började läsa frågan trodde jag att den kanske skulle gälla huruvida rutornas riktning bör anpassas till balkens eller sparrens dito eller alternativt hålla sig till det lodrät-vågräta som gäller när de t.ex. ligger på ett fält.

Detta är ett blasonerings- och tolkningsproblem som dyker upp överallt i olika länders heraldik och som så vitt jag vet inte har lösts. Men kanske vet andra deltagare bättre - ?

Edited by - Stephen Coombs on 03 Mar 2012 14:05:51
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 Forum Locked
 Printer Friendly
Jump To:
Heraldica - Forum för nordiska heraldiker © 2007 Svenska Heraldiska Föreningen Go To Top Of Page