Heraldica - Forum för nordiska heraldiker
Heraldica - Forum för nordiska heraldiker
Home | My Files | Profile | Active Topics | Members | Private Messages | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Alla forum
 Offentliga vapen
 Offentliga vapen i Finland
 Finlands vapen
 Forum Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Psilander
Lekman

Sweden
12 Posts

Posted - 20 Feb 2012 :  21:08:42  Show Profile  Visit Psilander's Homepage  Click to see Psilander's MSN Messenger address Send Psilander a Private Message
Jag har luskat runt lite och har en fråga: vad hade Finland för vapen under svensktiden, använde man lejonet även då? Hertig Johan hade som hertig av Finland en vapenskjöld med vapnen för norra och södra (egentliga Finland) senare även kompletterat med tre kronor och göta lejon.

Hertig Johans senare finska vapen

HErtig Johans ursprungliga vapen för Finland

http://www.nalle.fi/svenska/heraldik/offentl/lansvapen.html

Stupa vi än alla i Tyskland äro likväl svenskerne säkra eftersom de ha sina trettio krigsskepp.

Edited by - Elias Granqvist on 22 Feb 2012 00:31:21

jcb
Rikshärold

Sweden
1027 Posts

Posted - 20 Feb 2012 :  21:43:46  Show Profile  Visit jcb's Homepage Send jcb a Private Message
Finlands nuvarande vapen började troligen användas på 1580-talet. På gravmonumentet för Gustav Vasa i Uppsala domkyrka finns en version som sannolikt är den äldsta existerande avbildningen av vapnet och denna har stått som förebild för de versioner som idag används av republiken.
Go to Top of Page

Psilander
Lekman

Sweden
12 Posts

Posted - 21 Feb 2012 :  13:23:36  Show Profile  Visit Psilander's Homepage  Click to see Psilander's MSN Messenger address Send Psilander a Private Message
Ah...anledning till att jag frågar att jag har roat mig med en liten alternativ historia - där Finland återerövras under Krimkriget och den svenska flottan bygger den tunga kryssaren Finland - som behöver en vapenskjöld

mitt förslag

Stupa vi än alla i Tyskland äro likväl svenskerne säkra eftersom de ha sina trettio krigsskepp.
Go to Top of Page

Anders S
Vapenkung

Finland
671 Posts

Posted - 21 Feb 2012 :  13:55:32  Show Profile Send Anders S a Private Message
Carol Hedberg har skrivit en artikel "Finlands första vapen", som återfinns i "Heraldica Fennica" utgiven av HSiF 1978.

Men på Krimkrigets dagar... Så här såg Finlands vapen ut på Studentkårens vid Kejserliga Alexandersuniversitetet fana 1848 (ja, den som trots ryskt förbud fördes ut till Gumtäkt på Flora-dagen).

Download Photo/File: finlandsvapen.gif
27.81 KB

Skillnaden är inte stor från hur vapnet återgavs 1712.

Download Photo/File: finlandsvapen2.jpg
91.69 KB

Anders Segersven

Edited by - Anders S on 21 Feb 2012 13:56:13
Go to Top of Page

Psilander
Lekman

Sweden
12 Posts

Posted - 21 Feb 2012 :  17:38:59  Show Profile  Visit Psilander's Homepage  Click to see Psilander's MSN Messenger address Send Psilander a Private Message
Kryssaren är från 1924 - jag tänkte mig mer att Finland återgått till sitt gamla vapen de hade innan rikssprängingen 1809, gärna med lite nationalromatisk touchn ala sent 1800-tal. Därav att jag tyckte Hertig Johans vapen var en bra symbol för det återförenade sverige-Finland

Go to Top of Page

Mats Persson
Rikshärold

Sweden
2115 Posts

Posted - 21 Feb 2012 :  19:13:14  Show Profile Send Mats Persson a Private Message
quote:
Originally posted by Psilander

Ah...anledning till att jag frågar att jag har roat mig med en liten alternativ historia - där Finland återerövras under Krimkriget

Har du läst Mikael Paasikivis spännande deckare om Åland under Krimkriget? Den heter "Guld i blodet" och kan köpas i varje bokhandel på Åland - eller beställas på nätet.
Go to Top of Page

Elias Granqvist
Moderator

Sweden
1463 Posts

Posted - 26 Feb 2012 :  00:33:16  Show Profile  Visit Elias Granqvist's Homepage Send Elias Granqvist a Private Message
quote:

Kryssaren är från 1924 - jag tänkte mig mer att Finland återgått till sitt gamla vapen de hade innan rikssprängingen 1809, gärna med lite nationalromatisk touchn ala sent 1800-tal. Därav att jag tyckte Hertig Johans vapen var en bra symbol för det återförenade sverige-Finland

Finlands nuvarande vapen har hängt med sedan 1500-talet, som redan har påpekats. Det var alltså vapnet för Finland redan närmast före 1809. Vapnet är inget ryskt påfund, tvärtom, det är nästan märkligt att ryssarna fortsatte använda vapnet oförändrat med tanke på dess symbolik med lejonet som trampar på den ryska krumsabeln. Det visar om något hur starkt inarbetat vapnet var redan när landet blev ett ryskt storfurstendöme.
Go to Top of Page

Mikko Lagerspetz
Härold

361 Posts

Posted - 17 Mar 2012 :  00:32:33  Show Profile  Visit Mikko Lagerspetz's Homepage Send Mikko Lagerspetz a Private Message
quote:
Originally posted by Elias Granqvist

quote:

Finlands nuvarande vapen har hängt med sedan 1500-talet, som redan har påpekats. Det var alltså vapnet för Finland redan närmast före 1809. Vapnet är inget ryskt påfund, tvärtom, det är nästan märkligt att ryssarna fortsatte använda vapnet oförändrat med tanke på dess symbolik med lejonet som trampar på den ryska krumsabeln. Det visar om något hur starkt inarbetat vapnet var redan när landet blev ett ryskt storfurstendöme.

Jag har läst spekulationer om att det lejon som finns i tavastska kapellets järngrind (från ca 1450) i Åbo domkyrka skulle representera Finland. Men de är alltså bara spekulationer. En bild finns bakom denna länk:
https://www.turunseurakunnat.fi/portal/fi/kirkot/tuomiokirkko/historiaa_lyhyesti/tuomiokirkko_kertoo/katolinen_aika_1300-1500/tavastin_kappeli/
Go to Top of Page

Anders S
Vapenkung

Finland
671 Posts

Posted - 25 Mar 2012 :  16:54:19  Show Profile Send Anders S a Private Message
Några ord ännu om "Finlands första vapen"; år 1556 utnämnde Gustav Vasa sonen Johan till hertig av Finland, möjligen som ett motdrag gentemot tsaren av Ryssland som hade börjat sköta förbindelserna med Sverige via en underhuggare, fursten av Novgorod. Dylika vasaller hade Gustav inte tidigare haft att tillgå.

Hertigdömet omfattade inte hela Finland av idag (eller ens då) utan de sydvästra landsdelarna som förr kallats "Södra Finland" respektive "Norra Finland" (gränsen utgjordes av Aura å) eller alternativt Åbo slottslän samt Kumogårds och Kastelholms slottslän. Senare tillkom också Raseborgs slottslän.

Den 7 september 1557 utfärdades så vapenbrevet för hertigdömet Finland och hertig Johan i egenskap av "arvfurste och hertug till Finland". Det ursprungliga vapenbrevet med bild finns inte bevarat men nog en kopia (som saknar bild). Carol Hedbergs rekonstruktion som återfinns i det första inlägget får anses som den exaktaste. Vapnet omfattar vapenbilderna för Satakunda (Norra Finland) och Egentliga Finland (Södra Finland) samt förstås Vasaättens vapen. Att Satakunda fått den heraldiskt förnämligare positionen har tolkats som att Åbo slott ju ligger på Aura ås norra strand.

Så långt så väl, men nu gick det ju på det viset att hertig Johan inte tog i bruk det vär vapnet, utan en version där också Tre Kronor och Folkungalejonet ingick. Tydligen gällde det att visa lite tronaspiration också - han tänkte inte förbli hertig av Finland hela livet ut. Den versionen är betydligt mer känd, eftersom den forfarande återfinns huggen i sten ovanför ingångsporten till Åbo slott.

Download Photo/File: vapen.jpg
31.05 KB

Sedan dog Gustav Vasa år 1560, och arbetet med att utforma hans gravmonument vidtog. Där fick Finland sedan ett helt annat vapen. Hertig Johan satt på Åbo slott i endast sju år. Den här historien om "Finlands första vapen" är intressant, men mer än en fotnot i historien om Finlands vapen är den nog inte.

Anders Segersven

Edited by - Anders S on 25 Mar 2012 16:56:22
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 Forum Locked
 Printer Friendly
Jump To:
Heraldica - Forum för nordiska heraldiker © 2007 Svenska Heraldiska Föreningen Go To Top Of Page