Heraldica - Forum för nordiska heraldiker
Heraldica - Forum för nordiska heraldiker
Home | My Files | Profile | Active Topics | Members | Private Messages | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Alla forum
 Tekniskt
 Databaser för vapen
 Summering
 Forum Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

AALXX
Persevant

63 Posts

Posted - 06 Nov 2011 :  08:56:52  Show Profile Send AALXX a Private Message
När jag jobbar hårt med renoveringarna så tar stiger jag upp tidigt och kör hela dagen. För att orka fysiskt och mentalt så tar jag korta pauser och då jobbar jag lite med mina applikationer. Just nu är det en sådan period "måsten" inför vintern.

Jag håller på och lägger upp några laborationer på hemsidan heraldik nu. Några ofullbordade men idéerna kan vara riktigt bra. Jag har använt utvecklingsverktyget Code Charge som inte längre säljs sedan 3 - 4 år men om SHF vill ha utvecklingsfilen för att fortsätta,och om det nu till äventyrs går att komma över verktyget så lämnar jag gärna över filen. Risken finns att man bara kan använda verktyget på Windows XP eftersom det använder vissa filer på Windows XP för att generera sidorna. Men det går ju också att lösa. Genom verktyget kan man också se databasens modifieringsbehov. Använd en kopia av databasen så är det ingen risk.

De som jag tycker varit bra ideer men som jag inte avslutat är fördelningen av vapenbilderna på häroldsbilder. D v s lite flagfinder-modell. Sedan har jag använd dbqsite-verktyget för att göra avancerade sökningar som en modul resp dbg-report för att fixa statistik. Statistikverktyget skapar bara 4 - 5 sidor med MySQL-frågor och är enkelt att använda. Och verktyget finns för några hundralappar att köpa. Se tidigare poster. Genom att inkludera headern i modulfilerna kan man integrera allt i samma layout och ändra färgerna genom CSS-filerna och då ser allt ut som samma applikation. Jag har gjort så i andra applikationer med samma typer av filer.

Så här ser den sista ofullbordade versionen ut av den ursprungliga applikationen. Jag har också den online på http://heraldik.nu/shf_mod2

För att fullborda alla delar krävs kanske hundratals kompletterande sidor. Inget omöjligt jobb, men jag saknar drivkrafter till det så därför lämnar jag gärna över utvecklingsfilen till SHF. Det går ju att köra en kopia parallellt med den nuvarande databasen också tills utvecklaren anser att den har bättre funktioner inkl utveckla allt åt ett annat håll med stöd av utvecklingsfilen som ligger till grund för genereringen av sidorna. De manuella kodsnuttarna som finns inlagda ligger i MySql sektionen resp i "Before Show" events" d v s körs innan sidan visas i resp sektioner i utvecklingsverktyget. SQL frågorna selekterar posterna med Where=xxxx och "Before Show" events delen talar om för sidan att gå in i html-läge för att konvertera radmatningarna till radmatningar m m, så man slipper använda html kod manuellt i vissa delar.

Utvecklingsfilen d v s applikationen presenterar också all information i databasen i en listning och alla fält är också sökbara. Inte som idag bara en begränsad del. Nedan ser ni hur man genom att klicka på häroldsbilderna. Jag tror dock att Riksarkivets kategorival skulle passa bäst. Jag har förberett applikationen för en sådan komplettering. Listboxar går att göra i databasen och koppla till fälten. Det är också ganska lätt att komplettera sökfunktionen med listboxar. Se de manuella justeringarna i utvecklingsverktyget och kopiera. Information från tabellerna Adel, Allmänna och Borgerliga vapen presenteras samtidigt på sidan i lodräta rader. Man kan klicka sig vidare och se all information. Se mer online-demon. Jag kommer kanske inte ihåg allt. Jag har precis lagt upp applikationen utan att kontrollera allt. Det gör jag senare.

Så denna bild får vara min avslutning.

Edited by - AALXX on 07 Nov 2011 07:23:03

AALXX
Persevant

63 Posts

Posted - 06 Nov 2011 :  12:58:31  Show Profile Send AALXX a Private Message
Och samma sak gäller de senaste applikationerna i CC Studio. SHF kan få CCS filerna för justeringar och fortsatt utveckling, ge fria nedladdninger till "hemanvändare" etc så länge allt är gratis. För det är ju det som är vitsen att ge andra möjligheter...

Medaljapplikationen finns online här. http://heraldik.nu/medaljer/galleri.php den går att använda i direkt men har stora utvecklingsmöjligheter.

Och sedan en variant av den flagfindermodell som finns ovan och med stora möjligheter att utveckla åt vilket håll som helst. Flashmenyn kan ersättas enkelt med de möjigheter som finns inbyggda som framgår av medaljdatabasen. Flashmenyn var ett experiment, men den låser in applikationen i mer svårutvecklat läge.

http://heraldik.nu/vapendatabasen/index.php

Jag kom också att tänka på att vid årsskiftet är det nog 8 år sedan den första applikationen gjordes och det är ju inte så illa att den fortfarande rullar på även om den inte justerats vidare.

Med CC filen kan man justera det som gått "sönder" också i applikationen d v s markeringarna av vilka länkar som finns. Åtminstone kan jag inte se dem. Så jag utgår från att de är "sönder". Alla kanske inte vet om dom och klickar därför inte sig vidare, vilket är synd.

Anledningen att dom inte finns är förmodligen att knapparna har ersatts med vanliga styrkoder av SHF, d v s nu används vanliga html-koder men vertyget använder sina egna hänvisningar och begrepp som är kopplade till include filerna Header.php och Common.php. I Common.php ställs in "globala" inställningar som körs när includefilen behandlas på varje sida. Jag har märkt tidigare att gör man egna lite mer "vanliga" html justeringar så blir det gärna så att funktioner försvinner. Med CCS filens ursprungliga inställningar kan man generera nya filer med rätt inställningar. Jag kan möjligen ha en backup redan tillbaka till 2004 av CCS filen. I vilket fall har jag en sådan backup tillbaka till 2006 utan att det är några större skillnader. Men man märker snabbt ev förändringar i verktyget då man använder det mot en databaskopia. Med en ursprunglig "setup" kan man också enkelt göra andra justeringar.

CodeCharge kan finnas att köpa hos andra leverantörer än http://yessoftware.com eller få tag i på något annat sätt - som är lagligt.

Jag har några dbq-site vapendatabaser också som jag skall leta fram. En av dem hade en bra sökmöjlighet. Man kunde söka efter flera ord i samma fält röd+björn+pilbåge+ etc samtidigt. och det är trevligt. Ser man hur verktyget hanterar koden så är det än mer krångligt att förstå men det är ett verktyg som är snabbt och praktiskt att använda. Filen skulle ge en bra start och ingång till en alternativ modifiering som i många delar också är mycket konkurrenskraftigt. Och så mycket enklare att använda.

Den som använder CodeCharge utvecklingsverktygen måste vara beredd på att satsa åtskilliga timmar innan något alls blir begripligt även fastän dom filer jag gjort kan läsas och hanteras med viss förståelse genom verktyget. Så den som vill använda dessa filer kommer också att med sitt eget arbete göra sig förtjänt av dem. Och det är bra nog tycker jag!

Edited by - AALXX on 06 Nov 2011 13:03:44
Go to Top of Page

AALXX
Persevant

63 Posts

Posted - 06 Nov 2011 :  21:52:08  Show Profile Send AALXX a Private Message
Jag har hittat den en setup till CodeCharge2 som jag använde för att generera filerna till SHFs "Heraldiska källa". Den är från 2005-02-07 och den använder den ursprungliga databasens konfiguration. Så det är bara att ha den som utgångspunkt för ev ändringar. Det finns två ändringar. Jag har lagt till en framsida med möjligheter att presentera nya vapen med ett musklick och en kolumn för "Banners". Jag har också lagt till DB före filnamnen för att kunna särskilja de två varianterna. I övrigt exakt lika som det verkar. Genom att lägga till tabellerna för dessa funktioner i befintlig aktiv databas skulle det vara möjligt att köra båda applikationerna samtidigt kopplade till samma databas. Då måste filerna läggas i skilda mappar.

Lite roligt är att se kopplingarna mellan sidorna d v s verktyget ritar en grafisk form med pilar till de sidor som sänder och använder varandras information. Man kan sortera upp den grafiska bilden genom att dra och släppa resp sida så att man ser pilarna tydligare. Det har jag inte gjort här. Här ser man hur komplex och svåröverblickbar en applikation kan bli.

Jag drar på lite med lite allmän information just nu för jag tänker avsluta mitt engagemang med dessa applikationer, men innan dess så tänker jag försöka överlämna den information som jag har inkl filerna för framtiden i första hand till SHF. Enbart till SHF när dt gäller denna gamla databasapplikation från 2004, men när det gäller CC_studiofilerna med den variant av databasen som jag funnit mest ändamålsenlig kommer jag nog att lägga uf för fritt bruk också. Genom att CCS-studiofilerna finns med mina lösningar blir det så mycket lättare för den som vill - att förstå verktygets konstruktion och hur man använder det. Dessutom går det att fixa ev buggar helt på egen hand. Visst blir det bra!

Det gamla CodeChargeverktyget finns fortfarande tillgängligt och de programmerare som använt det har tagit fram filer till Vista och Win 7 (egentligen är det filerna som används av uppgraderade explorer som kommer i konflikt) och dessa filer gör det möjligt att använda programmet även i fortsättningen.

Edited by - AALXX on 08 Nov 2011 07:09:05
Go to Top of Page

AALXX
Persevant

63 Posts

Posted - 07 Nov 2011 :  18:22:33  Show Profile Send AALXX a Private Message
Den som vill kan nu ladda ned CC Studio-filerna och fortsätta eller hämta inspiration hur man kan bygga en vapendatabas. I filerna ingår också den MySQL vapendatabas som jag bedömt kunna fungera som bäst utifrån allmänt synsätt. Jag har 3 - 4 färdiga vapendatabaser till som är fullt utvecklade men jag lägger inte ut dom här och nu. Kanske senare på hemsidan.

Dessa exempel en medaljdatabas och en vapendatabas kan dock vara till god hjälp att få en uppfattning av CCS studios funktioner och möjligheter.

http://heraldik.nu/downloads/MedaljerCC_Studio.zip

http://heraldik.nu/downloads/VapendatabasCC_Studio.zip

En norskspråkig databas i dbqwiksite format kan laddas ned här
http://heraldik.nu/downloads/Heraldikk_QwikS6.zip

Se mer på http://heraldik.nu/heraldikk/skjold.php Visst är applikationen ganska "häftig"! :) Byggd med kombinationer av lågbudget-verktyg. Demon är mer avancerad för jag har integrerat flashmenyer och statistikmoduler i layouten. Denna del(file) som ni använder verktyget dbqwiksite till är grundapplikationen. Filen är bra för att lära sig hur verktyget kan användas.

Notera att dessa filer inte är applikationerna utan filerna till utvecklingsverktygen. På så sätt kan den som vill lära sig hur verktygen fungerar, göra egna justeringar och utveckla applikationerna vidare för egna behov.

Inga restriktioner följer med dessa påbörjade applikationer utan använd dom och ladda ned dom efter eget behov och på egen risk.

Om jag gör något mer eller lägger ut något så sker det på http://heraldik.nu

Ha det bra alla!

Alex

Edited by - AALXX on 08 Nov 2011 07:04:14
Go to Top of Page

AALXX
Persevant

63 Posts

Posted - 08 Nov 2011 :  22:02:36  Show Profile Send AALXX a Private Message
Jag har så roligt nu och har så trevliga och speciella minnen för jag går igenom alla applikationer som jag byggt som hobby och tisfördriv. Jag har byggt olika former av resultatdatabaser och webportaler till onlinetävlingar tillsammans med amerikaner, engelsmän och portugiser, till företag och organisationer. En hel del av dem blev aldrig använda. Men många blev användbara och användes. Jag har lite speciella minnen. T ex från ett företag som gjorden en noggrann utredning om en intranätportal för att sprida information internt. Sedan frågad chefen hur de skulle gå vidare och om någon hade något tips. Jag fick reda på det och lade ned ca 400 timmar på en riktigt bra portal och sade att dom fick den gratis om dom ville och sänd över en demo. Chefen blev entusiastisk men när jag kallades till ett möte med webbansvariga och informationsansvariga så anklagade dom mig för att jag inte pratat med dom först. Tillslut lutade jag mig över bordet och sade. "Ni har missförstått varför jag är här. Jag äger portalen och jag erbjuder er att få den gratis". Dom blev lite förvirrade... sedan skulle dom göra ett eget förslag som skulle ligga som ett underlag. Efter två år kontaktades jag och dom frågade om mitt erbjudande stod kvar för dom hade misslyckats med att göra något motsvarande till en rimlig kostnad. Men då hade jag tröttnat och sade nej.

Jag har andra liknande berättelser också vid sidan av de tillfällen som andra har uppskattat applikationen. Jag får många humoristiska och intressanta minnen när jag går igenom mina ofullbordade och fullbordade - en del uppskattade och en del avvisade. Mycket roligt har jag haft och mycket har jag lärt mig om förväntningar, konkurrens, förmåga och oförmåga och en hel del om sociala förutsättningar för att något skall hända eller när det är dags att tappa humöret. Och egentligen spelar inget någon roll för någon av alla inblandade. Jag har en fördel genom att jag kan bestämma lite mer än någon annan! Och det är förstås bra för mig!

Jag skulle gärna vilja bestämma att lägga ut en hel del av applikationerna under GNU licens och låta den som passerar göra vad dom vill med mina fullbordade men när jag tänker på vilket jobb det är att peta in licensbestämmelserna här och där i filerna - så orkar jag inte riktigt med det. Och dessutom skulle jag av lite fåfänga radera kommentarerna till varje kodavdelning för att verka lite duktigare än jag är. Fast nu vet ju alla ändå att jag använder tre olika sorters verktyg till grundapplikationerna och att alla andra kan bli minst lika bra och förmodligen bättre med lite tålamod och flit. Och bara därför lägger jag ut dessa verktygsfiler för det blir ju mycket enklare för den som vill - att modifiera och utveckla vidare.

Jag vill gärna att den som gör något mer av någon påbörjad applikation som medaljdatabasen (Code Charge Studio) publicerar en länk till sin applikation/modifiering så vi alla kan få visa vår uppskattning för något som blivit bättre!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 Forum Locked
 Printer Friendly
Jump To:
Heraldica - Forum för nordiska heraldiker © 2007 Svenska Heraldiska Föreningen Go To Top Of Page