Heraldica - Forum för nordiska heraldiker
Heraldica - Forum för nordiska heraldiker
Home | My Files | Profile | Active Topics | Members | Private Messages | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Alla forum
 Tekniskt
 Databaser för vapen
 Bygga blasoneringsprogram - tips
 Forum Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Alx
Lekman

35 Posts

Posted - 16 Jan 2011 :  07:20:09  Show Profile Send Alx a Private Message
Sedan finns det en möjlighet att göra ett blasoneringsprogram. Jag började med det för något år sedan men stötte på ett lagringsproblem. Jag fick tips om hur jag skulle lösa det men fastnade ändå. Men det går naturligtvis att lösa också. Tanken var att ha t ex häroldsbilder och andra bilder på internet i en databas och sedan arbetade man mot denna databas och byggde vapnet genom att i den inbyggda bläddraren dra bilderna till en ruta där man kunde komponera bilderna vidare med ett inbyggt ritverktyg. Men jag fick problem med lagringen i den ruta som bilderna lades i och kunde inte spara dom. Ett sådant program skulle vara något som kunde fånga in fler till heraldiken.

DJag använde ett nytt sätt att göra windowsprogram på. Ett sätt som gör det möjligt för en energisk amatör att lära sig bygga ett windowsprogram genom att lägga till olika funktioner till det program som man vill bygga. Sedan definierar man den valda funktionens roll i förhållande till de andra funktionerna man lägger till. Man s a s strukturerar vad funktionen skall göra, i tid och olika steg och vad den gör i förhållande till de andra delarna av programmet. Det blir inge kodning i sig utan endast en logisk hantering av olika delar och funktioner som man lägger till en grund. Det är svårt nog men gör det lättare för någon som inte kan ett programmeringspråk eller något om programmering att bygga ett windowsprogram.

Se mer http://limnor.com

Här kan ni se hur de olika funktionerna väljs och läggs ut på sidan som utgör grundapplikationen med "drag and drop" sedan definierar man steg för steg i förhållande till andra funktioner som dras ut och läggs på "grunden". Sedan exporterar man allt till ett program.

Du kan ladda ned programmet och bygga applikationen utan kostnad men behöver betala för att slippa avbrott och för att slutföra produkten. Så det är bara att starta! Jag har en köpt version av programmet men har inte jobbat med det på något eller några år.

Fördelen med lösning med ett program som man kan använda på sin desktop kopplat till en internetdatabas med bilder är att man hela tiden kan utveckla databasen med bilderna utan att den som använder programmet behöver uppgradera sitt verktyg. Ritprogrammet var också riktigt bra för att vara så enkelt. Jag tyckte det var bättre än Windows inbyggda.

Vill man avgränsa funktionen att ha bilder i en databas i programmet så går det också.

Jag har byggt en sådan variant i asp genom att använda ett annat program som gör så att du bygger en asp-applikation och compilerar det till ett exe program som fungerar som en liten asp-server gentemot en acess-databas. När man klickar på programmet skapar den automatiskt en odbc-koppling, lägger ut databasen på datorn och kör allt lokalt som en liten utvecklingsserver. Porten är vald så att den inte kan kontaktas från internet. Servern körs också en local server. Programmet används av applikationsutvecklare för att demonstrera sina applikationer för kunder utan att de kan "stjäla" produkten". Detta forum skulle t ex kunna köras på ett sådant sätt översänt som ett program på en cd eller som en file. Programmet var relativt dyrt då ca 3 500 kr men en intressant lösning t ex på ett begränsat blasoneringsprogram med undantag från själva ritprogrammet. Jag har nu en föråldrad version.

Det går att ladda ned och använda en demoversion gratis om man vill här http://www.intorel.com/index.php?page=ActiveSiteCompiler-default_asp

Kanske går det att lägga allt på internet i asp.net inkl göra produkten med den lilla servern som jag berättade här ovan om fast så långt har jag inte kommit. Jag har sett sådana lösningar i asp.net som verkar vara sä nära ett blasoneringsprogram man kan komma. Jag tror dock på att Limnor-programmet är den lösning som skulle kunna vara möjlig för den som vill pröva på.

Idén kan kanske utvecklas lite mer av någon annan.

Rörelse skapar frihet!

Edited by - Alx on 16 Jan 2011 07:56:08

enar
Rikshärold

Sweden
1346 Posts

Posted - 16 Jan 2011 :  08:46:57  Show Profile  Visit enar's Homepage  Send enar an ICQ Message Send enar a Private Message
quote:
Originally posted by Alx

Sedan finns det en möjlighet att göra ett blasoneringsprogram. Jag började med det för något år sedan men stötte på ett lagringsproblem. Jag fick tips om hur jag skulle lösa det men fastnade ändå. Men det går naturligtvis att lösa också. Tanken var att ha t ex häroldsbilder och andra bilder på internet i en databas och sedan arbetade man mot denna databas och byggde vapnet genom att i den inbyggda bläddraren dra bilderna till en ruta där man kunde komponera bilderna vidare med ett inbyggt ritverktyg. Men jag fick problem med lagringen i den ruta som bilderna lades i och kunde inte spara dom. Ett sådant program skulle vara något som kunde fånga in fler till heraldiken.

Skulle inte programmet kunna funka bägge vägar också? Dvs. att man kan skriva sin blasonering, så ritas en sköld upp? Sedan tror jag inte på program låste till specifika plattformar (win, mac etc), så antingen nåt som funkar via webben eller å alla plattformar vore ju bäst.
Go to Top of Page

Alx
Lekman

35 Posts

Posted - 16 Jan 2011 :  10:23:19  Show Profile Send Alx a Private Message
Jag tycker att vi sänder över ditt förslag Enar till de som arbetar med att utveckla heraldiska källan. Dom har ett eget forum för diskussioner om heraldiska källan och förutsättningarna för ett blasoneringsprogram knutet till SHF skulle kanske kunna utvecklas främst som en kompletterande asp.net applikation i samråd med de programmerare som finns kopplade till föreningen.

Jag försöker mest inspirera till tankar om en fortsatt utveckling eftersom jag tycker att det börjar vara dags för ett utbyte av applikationen "Heraldiska källan". Och då går jag över hela fältet som jag prövat på.

Kanske kan också i någon ha stöd av tips till hur man bygger en egen applikation om än bara för att förvara information om olika vapensköldar som man vill bevara i en sökbar databas på sin egen dator. Det tycker jag är gott nog.

Och så vill jag s a s dra ett streck i mitt eget "engagemang på avstånd" genom att göra en avlämning av det jag tror skulle kunna vara intressant att fortsätta med, fastän jag inte kan något om heraldik.

Rörelse skapar frihet!

Edited by - Alx on 16 Jan 2011 10:35:59
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 Forum Locked
 Printer Friendly
Jump To:
Heraldica - Forum för nordiska heraldiker © 2007 Svenska Heraldiska Föreningen Go To Top Of Page