Heraldica - Forum för nordiska heraldiker
Heraldica - Forum för nordiska heraldiker
Home | My Files | Profile | Active Topics | Members | Private Messages | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Alla forum
 Allmänt forum för heraldik
 Heraldiska "myndigheter" och deras beslut
 Möjlig förenkling/ändring av Vapen Berntsen
 Forum Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

Claus K Berntsen
Administrator

Sweden
584 Posts

Posted - 16 Feb 2009 :  20:30:26  Show Profile Send Claus K Berntsen a Private Message
Som en del observanta kanske har noterat är Vapen Berntsen ännu inte godkänt av SVK, anledningen till detta är att SNGH har anmärkningar på det, då det är kvadrerat.
Detta kan jag i grund och botten gott förstå, men vad händer när man får veta att det kan finnas tveksamheter, och att ärendet inte är avgjort?

Jo, det aktiva heraldiska sinnet börjar naturligtvis fundera över vad man skulle kunna göra för att få det godkänt!

Det som jag anser vara oumbärligt är björnen, och då en sökning i databasen Heraldiska källan visar att björnar är mycket sällsynta i svensk heraldik uppkommer tanken om man kanske skulle "nöja" sig med enbart en björn, eller kanske till och med ett avslitet björnhuvud, för att få det ännu tydligare i liten avbildning såsom sigill.

Vad säger det ärade forumet? Föregriper jag SVKs beslut nu, eller är jag på rätt väg?

Claus K Berntsen
"Dominus illuminatio mea"

Joakim Spuller
Härold

Sweden
397 Posts

Posted - 16 Feb 2009 :  20:53:45  Show Profile Send Joakim Spuller a Private Message
Jag tycker helt klart att du är på rätt väg.
Har du tänkt använda samma tinkturer som nu?
Go to Top of Page

enar
Rikshärold

Sweden
1346 Posts

Posted - 16 Feb 2009 :  21:07:39  Show Profile  Visit enar's Homepage  Send enar an ICQ Message Send enar a Private Message
Skulle det inte räcka att vända en av björnarna? Då framgår det ju med all tydlighet att vapnet inte är kvadrerat, ety ett vapen ju inte kan vara delvis kvadrerat, väl?

Edited by - enar on 16 Feb 2009 21:09:58
Go to Top of Page

Ronny Andersen
Härold

Denmark
263 Posts

Posted - 16 Feb 2009 :  23:38:53  Show Profile  Visit Ronny Andersen's Homepage Send Ronny Andersen a Private Message
Hvad med: I xxx felt et xxx liljekors, øverst dexter og nederst sinister ledsaget af et xxx bjørnehoved. Hjelmfigur som nu.

/Ronny

NEC CELERANS NEC CESSANS
------------------------
Kongelig våbenmaler
Styrelsesmedlem i SHS
Go to Top of Page

Jesper Wasling
Moderator

Sweden
1847 Posts

Posted - 17 Feb 2009 :  09:42:53  Show Profile  Visit Jesper Wasling's Homepage Send Jesper Wasling a Private Message
Ett alternativ är ju att ha ett svävande utböjt kors och låta fältet vara rött ELLER blått och i övrigt låta björnen och korset var kvar. Vapnet blir då ungefär som von Saltzas vapen (reservation för felstavning av familjenamnet).

Du behåller då vapnets kärna med undviker kvadreringen.

Fast gör du som jag säger så får jag avstå från omröstningen i SVK, för jag blir ju lite jävig :-)

Jesper Wasling
sek. SHF - www.heraldik.se
Ledamot SVK - www.heraldik.se/svk
ordf. BHF - www.heraldik.se/bhf
Ledamot SHI - www.heraldik.se/socken
Frispråkig heraldiker - www.geocities.com/heraldiker
Utinam logica falsa tuam philosophiam totam suffodiant!
Go to Top of Page

Claus K Berntsen
Administrator

Sweden
584 Posts

Posted - 17 Feb 2009 :  12:24:36  Show Profile Send Claus K Berntsen a Private Message
Bägge alternativ är tilltalande, dock funderar jag lite över att få det så enkelt som möjligt om jag ändå måste göra om det, och då ligger ett björnhuvud bra till... Just nu i alla fall, får fundera lite mer, och ta ett litet snack med SVK tror jag.

Claus K Berntsen
Go to Top of Page

enar
Rikshärold

Sweden
1346 Posts

Posted - 17 Feb 2009 :  12:47:47  Show Profile  Visit enar's Homepage  Send enar an ICQ Message Send enar a Private Message
quote:
Originally posted by Claus K Berntsen

Bägge alternativ är tilltalande

Men inte det tredje? Mitt, antar jag :-)
Go to Top of Page

Jesper Wasling
Moderator

Sweden
1847 Posts

Posted - 17 Feb 2009 :  12:56:14  Show Profile  Visit Jesper Wasling's Homepage Send Jesper Wasling a Private Message
quote:
Originally posted by enar

quote:
Originally posted by Claus K Berntsen

Bägge alternativ är tilltalande

Men inte det tredje? Mitt, antar jag :-)

-- Nä, för ditt var inte klart. Du måste ju spegelvända klöverkorset också

Jesper Wasling

Edited by - Jesper Wasling on 17 Feb 2009 12:56:48
Go to Top of Page

enar
Rikshärold

Sweden
1346 Posts

Posted - 17 Feb 2009 :  12:57:54  Show Profile  Visit enar's Homepage  Send enar an ICQ Message Send enar a Private Message
quote:
Originally posted by jesper wasling

Nä, för ditt var inte klart. Du måste ju spegelvända klöverkorset också

Och hur vet du att jag inte gjort det?
Go to Top of Page

Claus K Berntsen
Administrator

Sweden
584 Posts

Posted - 17 Feb 2009 :  13:14:07  Show Profile Send Claus K Berntsen a Private Message
Ack så fel det kan bli ibland... ALLA alternativ är tilltalande!

Jespers har fördelen av att jag inte behöver ändra mina svart-vita streckteckningar, men i övrigt så måste det ju ändras en del...

Claus K Berntsen
Go to Top of Page

Alexander
Vapenkung

Sweden
508 Posts

Posted - 17 Feb 2009 :  14:43:16  Show Profile Send Alexander a Private Message
Fundererade på att den här diskussionen kan vara lite obegriplig för den oinvigde. Nu vet jag inte vad SNGH hade för anmärkningar. Men SVK publicerade sitt resonemang när de prelimiärgodkände vapnet, och i det resonemanget kan man utläsa problematiken med kvadrerade vapen.

Om det är någon som har SVK:s motivering i digitalt format så posta det gärna här. Jag försöker mig på en kortversion av resonemanget ur minnet här.

Kvadrering är en häroldsbild och något generellt förbud kan inte utfärdas mot en häroldsbild. Men just kvadrering är det vanligaste sättet att sammanställa olika vapen och därmed måste varje fält var för sig vara tillräckligt unikt för att ett kvadrerat vapen ska kunna godkännas.
Go to Top of Page

Alexander
Vapenkung

Sweden
508 Posts

Posted - 17 Feb 2009 :  14:44:18  Show Profile Send Alexander a Private Message
Man skulle även kunna tänka sig ett liknande resonemang kring klyvningar...
Go to Top of Page

Alexander
Vapenkung

Sweden
508 Posts

Posted - 17 Feb 2009 :  14:58:13  Show Profile Send Alexander a Private Message
Olika varianter på hur man kan (försöka) gå runt kvadreringregeln (och fortfarande ha ett kvadrerat vapen):

1. Genom att Låta en allmän bild som ett kors sköta kvadreringen. (Kommer ej att godkännas.)

2. Genom att se till att föremålens placering i fälten antyder att det inte rör sig om en sammanställning, t.ex. genom att låta "likadana" fält vara spegelvända motvarandra. (Godkänns?)

3. Genom att inte använda raka skuror som delningslinjer mellan fälten så ser det inte ut som en sammanställning. (Verkar godkännas?)

4. Genom att placera något föremål överliggande alla fälten ser det heller inte ut som en klassisk sammanställning. (Godkänns?)

5. Genom att göra ett fält (eller två) unikt, och övriga triviala, dvs enfärgade, så ser det heller inte ut som en sammanställning (Godkänns?)
Go to Top of Page

Alexander
Vapenkung

Sweden
508 Posts

Posted - 17 Feb 2009 :  14:58:53  Show Profile Send Alexander a Private Message
Är det slutgiltigt att vapnet inte godkänns?
Go to Top of Page

Jesper Wasling
Moderator

Sweden
1847 Posts

Posted - 17 Feb 2009 :  16:30:34  Show Profile  Visit Jesper Wasling's Homepage Send Jesper Wasling a Private Message
quote:
Originally posted by Alexander

Är det slutgiltigt att vapnet inte godkänns?

-- Nej, inget är klart än.

Kvadreringen har inte så mycket med de enskilda fälten att göra som med den bakomliggande tanken att kvadreringar används för att sammanställa vapen och man genom att skapa ett nytt vapen i kvaderad form får folk att tro att vapnet ifråga består av två sammanslagna släktvapen, varpå man genast börjar undra vilka dessa två vapen är etc etc (nu känner jag att jag börjar bli trött)

Jesper Wasling

Edited by - Jesper Wasling on 17 Feb 2009 16:31:18
Go to Top of Page

Claus K Berntsen
Administrator

Sweden
584 Posts

Posted - 17 Feb 2009 :  20:12:39  Show Profile Send Claus K Berntsen a Private Message
quote:
Originally posted by Alexander

Olika varianter på hur man kan (försöka) gå runt kvadreringregeln (och fortfarande ha ett kvadrerat vapen):

1. Genom att Låta en allmän bild som ett kors sköta kvadreringen. (Kommer ej att godkännas.)

2. Genom att se till att föremålens placering i fälten antyder att det inte rör sig om en sammanställning, t.ex. genom att låta "likadana" fält vara spegelvända motvarandra. (Godkänns?)

3. Genom att inte använda raka skuror som delningslinjer mellan fälten så ser det inte ut som en sammanställning. (Verkar godkännas?)

4. Genom att placera något föremål överliggande alla fälten ser det heller inte ut som en klassisk sammanställning. (Godkänns?)

5. Genom att göra ett fält (eller två) unikt, och övriga triviala, dvs enfärgade, så ser det heller inte ut som en sammanställning (Godkänns?)

Det här väcker egentligen intressanta frågor. När anses ett vapen bestå av två, eller fler, sammanställda vapen?
Kvadreringar är ett vanligt sätt att visa det i Norden, men klyvning är ju inte heller helt ovanligt.

Vapen Burup, kluven i rött, vari en pilbåge av guld med sträng av silver, och guld, vari en svart ruta, skulle kunna bestå av två olika vapen. Är bägge dessa i så fall unika? Om inte varför är det i så fall mer acceptabelt med en klyvning?

Claus K Berntsen
Go to Top of Page

Claus K Berntsen
Administrator

Sweden
584 Posts

Posted - 17 Feb 2009 :  20:53:15  Show Profile Send Claus K Berntsen a Private Message
Jag får säga att jag faktiskt finner ett visst nöje i att få fundera en gång till över mitt vapen. Och björnhuvudsidén är inte så dum trots allt...

Ronny, jag hoppas du kan förlåta, att jag som inte kan rita, har lånat din superba björn för en snabb skiss!

OBS! Tinkturval är helt tillfälligt, inte alls genomtänkt!

Download Photo/File: Berntsen-01.jpg
18.78 KB

Claus K Berntsen
Go to Top of Page

Awdaniec
Härold

Sweden
113 Posts

Posted - 17 Feb 2009 :  21:36:32  Show Profile  Send Awdaniec an ICQ Message Send Awdaniec a Private Message

För enkelhetens skull varför inte låta korset sitta på skölden och björnen behålla som hjälmprydnad?

MJM
Go to Top of Page

enar
Rikshärold

Sweden
1346 Posts

Posted - 17 Feb 2009 :  22:02:16  Show Profile  Visit enar's Homepage  Send enar an ICQ Message Send enar a Private Message
quote:
Originally posted by Awdaniec

För enkelhetens skull varför inte låta korset sitta på skölden

Precis. Tvinga far och mor (edyl) att ta dessa två sköldar, så är det ju fritt fram att kvadrera:

Go to Top of Page

Jörgen
Vapenkung

Sweden
817 Posts

Posted - 17 Feb 2009 :  22:08:00  Show Profile Send Jörgen a Private Message
Här kommer två förslag på hur det skulle kunna se ut.

Download Photo/File: Berntsen_1s.jpg
16.07 KB

Download Photo/File: Berntsen_2s.jpg
13.45 KB

Vi kanske ska fortsätta denna tråd under nya vapen?

Robustus sicut quercus

Edited by - Jörgen on 17 Feb 2009 22:12:05
Go to Top of Page

Awdaniec
Härold

Sweden
113 Posts

Posted - 18 Feb 2009 :  11:40:53  Show Profile  Send Awdaniec an ICQ Message Send Awdaniec a Private Message
Problemmet ligger i att vapnet är vackert, heraldisk korrekt och inte minst, välarbetad både i Sverige och utomlands. Man känner Claus på olika sidor snarare genom att se hans vapen än att läsa hans namn.

Dette är för, tycker jag, godkännande av hans vapen. Om inte, då återstår honom antingen att registrera olika vapen i föräldras namn och sedan kvadrera sitt eget eller åberopa 60 års regel i framtiden, eller använda oregistrerad vapen.

Alla alternativ är korkade.

Därför, i min uppfattning, det ända och kloka beslutet vore att godkänna hans vapen. Heraldiken är full av små avvikelser från regel och det är tjusningen med denna.

MJM

Edited by - Awdaniec on 18 Feb 2009 11:43:06
Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 Forum Locked
 Printer Friendly
Jump To:
Heraldica - Forum för nordiska heraldiker © 2007 Svenska Heraldiska Föreningen Go To Top Of Page